مقدمه: استروژن فرآیندهای زیادی مانند شکلپذیری سیناپسی، یادگیری و حافظه را در مغز تنظیم میکند. شواهد تجربی نشان دادهاند که بین یائسگی و اختلال حافظه و اضطراب ارتباط وجود دارد که به نظر میرسد به علت فقدان استروژن باشد. در این مطالعه اثر متفورمین با خواص آنتیاکسیدانی که میتواند باعث ترمیم اختلالات یادگیری و کاهش رفتارهای مرتبط با اضطراب شود بررسی شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی بوده که 32 سر موش سوری ماده در محدوده وزنی 5±20 گرم بهطور تصادفی به چهار گروه 8 تایی شامل گروه شم، اوارکتومی شده، اوارکتومی شده درمان با دوزهای mg/kg7 و mg/kg 15 متفورمین تقسیم شدند. نخست حیوانات اوارکتومی شدند و سپس به مدت 21 روز با دوزهای مذکور متفورمین و یا آب گاواژ شدند. سپس، رفتار شبه اضطرابی (با آزمون ماز بهعلاوه) و یادگیری لمسی (با آزمون شئ جدید) در گروههای مورد مطالعه بررسی شد. تفاوت بین گروهها توسط آزمون ANOVA یکطرفه تحلیل شد.
نتایج: نتایج مطالعه ما نشان داد که متفورمین با دوز mg/kg7 و mg/kg15 یادگیری لمسی را نسبت به گروه اوارکتومی بهطور معنیداری بهبود میدهد. متفورمین با هر دو دوز در مقایسه با گروه اوارکتومی درصد زمان ورود حیوان به بازوی باز و درصد دفعات ورود حیوان به بازوی باز را بهطور معنیداری افزایش داد.
نتیجهگیری: متفورمین بخصوص با دوز mg/kg 7 باعث بهبود در اضطراب و یادگیری لمسی در موشهای سوری اوارکتومی میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی دریافت: 1395/10/21 | پذیرش: 1396/1/20 | انتشار: 1396/5/17