دوره 25، شماره 3 - ( خرداد 1396 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 205-196 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delrobaei F, Bahmani M, Ayoobi F, Shamsizadeh A, Fatemi I, Allahtavakoli M. The effect of Metformin on tactile learning and anxiety like-behavior in ovariectomized mice . JSSU 2017; 25 (3) :196-205
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4060-fa.html
دلربایی فاطمه، بهمنی مریم، ایوبی فاطمه، شمسی زاده علی، فاطمی ایمان، الله توکلی محمد. اثر متفورمین بر یادگیری لمسی و رفتار شبه اضطرابی در موش سوری اوارکتومی شده . مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1396; 25 (3) :196-205

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4060-fa.html


چکیده:   (4645 مشاهده)
مقدمه: استروژن فرآیندهای زیادی مانند شکل‌پذیری سیناپسی، یادگیری و حافظه را در مغز تنظیم می‌کند. شواهد تجربی نشان داده‌اند که بین یائسگی و اختلال حافظه و اضطراب ارتباط وجود دارد که به نظر می‌رسد به علت فقدان استروژن ‌باشد. در این مطالعه اثر متفورمین با خواص آنتی‌اکسیدانی که می‌تواند باعث ترمیم اختلالات یادگیری و کاهش رفتارهای مرتبط با اضطراب شود بررسی شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی بوده که 32 سر موش سوری ماده در محدوده وزنی 5±20 گرم به‌طور تصادفی به چهار گروه 8 تایی شامل گروه شم، اوارکتومی شده، اوارکتومی شده درمان با دوزهای mg/kg7 و mg/kg 15 متفورمین تقسیم شدند. نخست حیوانات اوارکتومی شدند و سپس به مدت 21 روز با دوزهای مذکور متفورمین و یا آب گاواژ شدند. سپس، رفتار شبه اضطرابی (با آزمون ماز به‌علاوه) و یادگیری لمسی (با آزمون شئ جدید) در گروه‌های مورد مطالعه بررسی شد. تفاوت بین گروه‌ها توسط آزمون ANOVA یک‌طرفه تحلیل شد.
نتایج: نتایج مطالعه ما نشان داد که متفورمین با دوز mg/kg7 و mg/kg15 یادگیری لمسی را نسبت به گروه اوارکتومی به‌طور معنی‌داری بهبود می‌دهد. متفورمین با هر دو دوز در مقایسه با گروه اوارکتومی درصد زمان ورود حیوان به بازوی باز و درصد دفعات ورود حیوان به بازوی باز را به‌طور معنی‌داری افزایش داد.
نتیجه‌گیری: متفورمین بخصوص با دوز mg/kg 7 باعث بهبود در اضطراب و یادگیری لمسی در موش‌های سوری اوارکتومی می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: متفورمین، اوارکتومی، یادگیری، اضطراب
متن کامل [PDF 934 kb]   (1283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی
دریافت: 1395/10/21 | پذیرش: 1396/1/20 | انتشار: 1396/5/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb