دوره 33، شماره 4 - ( تیر 1404 )                   جلد 33 شماره 4 صفحات 8973-8961 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falah Tafti A, Hakimi Meibodi M R, Safari Khoramabadi M. Assessment of Stressors in the Dental Environment among Dental Students at Yazd Dental Faculty. JSSU 2025; 33 (4) :8961-8973
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6350-fa.html
فلاح تفتی عباس، حکیمی میبدی محمدرضا، صفری خرم‌آبادی محمد. بررسی عوامل استرس‌زای محیط آموزش دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1404; 33 (4) :8961-8973

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6350-fa.html


چکیده:   (42 مشاهده)
مقدمه: محیط دانشکده و فرآیند تحصیل در رشته دندانپزشکی، به‌طور بالقوه محیطی پراسترس است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل استرس‌زای محیط آموزشی دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد انجام گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی به‌صورت مقطعی در سال 1400 بر روی دانشجویان بالینی دکتری عمومی دندانپزشکی یزد انجام پذیرفت. مشخصات دموگرافیک و میزان استرس دانشجویان در حیطه‌های مختلف، با استفاده از پرسش‌نامه استرس محیط آموزشی دندانپزشکی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم‌افزارversion 16  SPSS و آزمون های آماری تی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: از 240 دانشجوی شرکت‌کننده، 62/9 درصد مؤنث بودند. میانگین نمره استرس کل دانشجویان 13/7±80/17 از 132 بود. 40 درصد دانشجویان سطح استرس بالا، 59/2 درصد متوسط و تنها 0/8 درصد سطح استرس پایینی نشان دادند. میانگین نمره کل استرس دانشجویان و به تفکیک حیطه‌ها، براساس جنسیت، تحصیلات والدین و سال ورودی دانشجویان اختلاف آماری معنی‌داری نشان نداد (0/05<P). نمره کل استرس و حیطه کارآیی دانشگاهی در دانشجویان بومی (ساکن یزد) به‌طور معنی‌داری از لحاظ آماری کمتر از دانشجویان غیربومی بود (به ترتیب 0/048=P و 0/016=P)، ولی در سایر حیطه‌ها اختلاف معنی‌داری دیده نشد (0/05<P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، استرس محیط دندانپزشکی در اغلب دانشجویان در سطح متوسط و بالا بود. حیطه آموزش کلینیکی بیشترین عامل استرس‌زا برای دانشجویان بود. محل سکونت و بومی بودن تنها عامل دموگرافیک مؤثر در کاهش سطح استرس دانشجویان تلقی شد.
 
متن کامل [PDF 665 kb]   (32 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (14 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1403/9/14 | پذیرش: 1403/10/30 | انتشار: 1404/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb