مقدمه: امروزه کامپوزیت رزینها یک انتخاب مناسب برای ترمیم دندانهاست که در رابطه با دندانهای خلفی، مهمترین محدودیتها نشت مارجینال، پوسیدگی ثانویه، توانایی تحمل بار ضعیف، سایش بالا و ناتوانی در بازیابی تماس است. ماندگاری ترمیمهای کامپوزیت خلفی، بهویژه ترمیم های کلاس دو، در مقایسه با ترمیمهای آمالگام کمتر است که این امر از عوامل گوناگون اثر میپذیرد، مانند انقباض ناشی از پلیمریزاسیون، ضریب انبساط حرارتی و استحکام سایشی، که ماندگاری کامپوزیت خلفی را محدود میکند.
روش بررسی: مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که 68 دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی شهر یزد بهصورت سرشماری انتخاب شدند و نگرش و آگاهی آنها با استفاده از پرسشنامهای روا و پایا حاوی مشخصات دموگرافیک و سوالات نگرش و آگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است و تمامی دادهها، در نرمافزار آماری SPSS version 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مقیاس طیف لیکرت براس سنجش آگاهی و نگرش استفاده شد.
نتایج: در مطالعه حاضر، 68 دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد مورد مطالعه قرارگرفتند که 37 نفر (54/4 درصد) مذکر و 31 نفر (45/6 در صد) مؤنث و میانگین و انحراف معیار سن جامعه آماری مورد مطالعه برابر با 2/3 ± 25/12 سال بوده است. در این مطالعه، میانگین و انحراف معیار نمره کل نگرش دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی برابر با 6/74 ± 22/80 و نمره کل نگرش دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی بر اساس مقیاس لیکرت کمتر از متوسط بوده است. همچنین، بیشتر دانشجویان مورد مطالعه کیفیت آموزش کامپوزیت خلفی در برآورده کردن نیازهای عملی را ضعیف گزارش کردند. در این مطالعه، ارتباط معناداری میان نمره نگرش و سن(P=0.986) آگاهی و جنسیت (P=0.830) و نمره نگرش و جنسیت (P=0.828) مشاهده نشد.
نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده از مطالعه حاضر، آگاهی و نگرش دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دررابطه با آموزش ترمیم کامپوزیت دندانهای خلفی، به ترتیب کمتر از متوسط و ضعیف بوده است. همچنین، در این مطالعه هیچ تفاوت قابلتوجهی میان نمره آگاهی و نگرش دانشجویان با جنسیت و سن مشاهده نشده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
دندانپزشکی دریافت: 1402/5/1 | پذیرش: 1402/9/5 | انتشار: 1403/2/15