دوره 32، شماره 2 - ( اردیبهشت 1403 )                   جلد 32 شماره 2 صفحات 7562-7554 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalantar K, Davari A, Khoshdel M, Ahadi B, Shafiei F. Evaluation of Knowledge and Attitude of Yazd Dental Students in Connection with the Training of Posterior Teeth Restoration with Composite in 2023. JSSU 2024; 32 (2) :7554-7562
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6050-fa.html
کلانتر کیمیا، داوری عبدالرحیم، خوشدل مائده، احدی بی تا، شفیعی فهیمه. آگاهی و نگرش دانشجویان دندانپزشکی شهید صدوقی یزد در ارتباط با ترمیم دندان‌های خلفی با کامپوزیت در سال 1401. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1403; 32 (2) :7554-7562

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6050-fa.html


چکیده:   (77 مشاهده)
مقدمه: امروزه کامپوزیت رزین‌ها یک انتخاب مناسب برای ترمیم دندان‌هاست که در رابطه با دندان‌های خلفی، مهم‌ترین محدودیت‌ها نشت مارجینال، پوسیدگی ثانویه، توانایی تحمل بار ضعیف، سایش بالا و ناتوانی در بازیابی تماس است. ماندگاری ترمیم‌های کامپوزیت خلفی، به‌ویژه ترمیم های کلاس دو، در مقایسه با ترمیم‌های آمالگام کمتر است که این امر از عوامل گوناگون اثر می‌پذیرد، مانند انقباض ناشی از پلیمریزاسیون، ضریب انبساط حرارتی و استحکام سایشی، که ماندگاری کامپوزیت خلفی را محدود می‌کند.
روش بررسی: مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی مقطعی است که 68 دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی شهر یزد به‌صورت سرشماری انتخاب شدند و نگرش و آگاهی آن‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ای روا و پایا حاوی مشخصات دموگرافیک و سوالات نگرش و آگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است و تمامی داده‌ها، در نرم‌افزار آماری SPSS version 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مقیاس طیف لیکرت براس سنجش آگاهی و نگرش استفاده شد.
نتایج: در مطالعه حاضر، 68 دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد مورد مطالعه قرارگرفتند که 37 نفر (54/4 درصد) مذکر و 31 نفر (45/6 در صد) مؤنث و میانگین و انحراف معیار سن جامعه آماری مورد مطالعه برابر  با 2/3 ± 25/12 سال بوده است. در این مطالعه، میانگین و انحراف معیار نمره کل نگرش دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی برابر با 6/74 ± 22/80 و نمره کل نگرش دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی بر اساس مقیاس لیکرت کمتر از متوسط بوده است. همچنین، بیشتر دانشجویان مورد مطالعه کیفیت آموزش کامپوزیت خلفی در برآورده کردن نیازهای عملی را ضعیف گزارش کردند. در این مطالعه، ارتباط معناداری میان نمره نگرش و سن(P=0.986)  آگاهی و جنسیت (P=0.830) و نمره نگرش و جنسیت (P=0.828) مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به‌دست آمده از مطالعه حاضر، آگاهی و نگرش دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دررابطه با آموزش ترمیم کامپوزیت دندان‌های خلفی، به ترتیب کمتر از متوسط و ضعیف بوده است. همچنین، در این مطالعه هیچ تفاوت قابل‌توجهی میان نمره آگاهی و نگرش دانشجویان با جنسیت و سن مشاهده نشده است.
 
متن کامل [PDF 678 kb]   (75 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (17 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1402/5/1 | پذیرش: 1402/9/5 | انتشار: 1403/2/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb