مقدمه: بین فرایند رشد حرکتی و شناختی در طول عمر، تعامل قابلتوجهی وجود دارد؛ بررسی فرایندهای شناختی و زیربنای رفتارهای قابل مشاهده و نحوه رشد آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف تعیین روند رشدی تصویرسازی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا 8 تا 12 ساله انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی در یک طرح مقطعی بود. 40 کودک 8 تا 10 و 40 کودک 10 تا 12 ساله (در هر رده سنی 20 آزمودنی با اختلال طیف اتیسم (ASD) و 20 همتای با رشد عادی (TD) که از لحاظ سن و بهره هوشی منطبق بودند، بهصورت هدفمند و دردسترس انتخاب و داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. به منظور بررسی تصویرسازی حرکتی، از پارادایم چرخش دست در قالب یک نرمافزار سه بعدی استفاده گردید. پس از محاسبه زمان واکنش و تعداد خطاهای مربوط به محرکهای جهت میانی و جانبی، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه تکراری جهت تحلیل دادههای مربوط به زمان واکنش و از آزمون یومان ویتنی برای تحلیل داده خطاها استفاده شد. تمام آزمونهای آماری از طریق ترم افزارversion 21 SPSS انجام شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که گروه TD با افزایش سن، زمان واکنش (0/001=P) و تعداد خطای خود (0/001=P) را بهطور معنیداری کاهش دادند که در گروه ASD این کاهش دیده نشد.
نتیجهگیری: بهنظر میرسد فرایندهای شناختی و مهم درگیر در یادگیری و کنترل مهارتهای حرکتی با افزایش سن و بهطور معمول در کودکان با اختلال طیف اتیسم ارتقاء نخواهند یافت و به ارائه مداخلات تخصصی و برنامه های دقیقتر نیاز میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1399/2/14 | پذیرش: 1399/5/10 | انتشار: 1399/5/10