Volume -                   JSSU , - : 158-158 | Back to browse issues page

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

آلبوکردی م, محمودیان ا, اسحاقی ر, فرج زادگان ز. بررسی تأثیر تجویز همزمان آهن به همراه روی و اسیدفولیک، با و بدون ویتامین های C و A در افزایش هموگلوبین دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه شاهین شهر اصفهان. JSSU
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-157-en.html
Abstract:   (102 Views)
مقدمه: کم خونی فقرآهن شایعترین کم خونی و یکی از مسایل شایع بهداشت همگانی میباشد. لذا تجویز آهن به گروههای پرخطر، از مداخلات مهم سلامتی است. دستیابی به روشهای جامع جهت کنترل کم خونی فقرآهن با حداقل عوارض و هزینه از اهمیت به سزایی برخوردار میباشد. با توجه به شیوع بالای کم خونی فقر آهن در ایران نیاز به تحقیقی که به طور یکجا ریز مغذیهای با کمبود شایع را با آهن همراه کند وجود داشت، پژوهش حاضر در جهت جامعیت دادن درمان کم خونی فقر آهن و ارتقای طرح آهن یاری کشور به بررسی تأثیر تجویز ویتامین C و A در کنار آهن، روی و اسیدفولیک بر افزایش هموگلوبین میپردازد. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی و ‏سه سویه کور روی دانش آموزان کلاسهای دوم و سوم مدارس راهنمایی دخترانه منطقه شاهین شهر اصفهان انجام شد. در نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای120 دانش آموزی که در غربالگری بالینی اولیه دارای علایم و نشانههایی از کم خونی فقر آهن بودند، وارد مطالعه شده و در سه گروه تخصیص یافتند. مقدار 50 میلیگرم آهن المنتال، 11 میلی گرم روی المنتال، 5/0 میلیگرم اسیدفولیک به هر سه گروه به عنوان رژیم پایه داده شد. علاوه بر آن در گروه اول(شاهد) دارونمای ویتامین C و A, گروه دوم 250 میلی گرم ویتامین C و دارونمای ویتامین A و گروه سوم 250 میلی گرم ویتامین C و 000/100 واحد ویتامین A تجویز شد. نمونهها قبل و بعد از 8 هفته مداخله دارویی، تحت ارزیابی هموگلوبین قرار گرفتند. دادهها پس از جمعآوری، با استفاده از نرم افزار SPSS 11.5 و آزمون One way ANOVA تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین هموگلوبین (Mean±SD) در گروه شاهد از 11.97±0.65 به 13.18±0.61، در گروه ویتامین C از 11.93±0.71 به 13.42±0.72 و در گروه ویتامین C و A از11.92±0.7 به 13.56±0.65 رسید. تغییرات میانگین هموگلوبین در سه گروه دانش آموزان معنی دار بود( P
     
Type of Study: Original article | Subject: General
Received: 2009/09/22

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb