مقدمه: آموزش بالینی در شکلدهی توانمندیها و مهارتهای حرفهای فراگیران نقش مهمی دارد و قسمت حساس و اساسی آموزش علوم پزشکی است. آموزش بالینی اطلاعات و مهارتهای مربوط به مراقبت از بیمار را برای دانشجویان ارائه میدهد و همچنین سبب افزایش مهارتهای تصمیمگیری، بهبود تفکر انتقادی و افزایش اعتمادبهنفس دانشجویان میشود. آموزش بالینی فرصت مناسبی را برای تبدیل دانش نظری به مهارتهای روانی حرکتی برای دانشجویان در فرآیند مراقبت فراهم میکند بهطوری که هرچه آموزش به دانشجویان بهتر باشد کیفیت مراقبت مطلوبتر میشود، بنابراین توجه به آموزش بالینی و عوامل مؤثر بر آن مهم است. با توجه به اهمیت ارزیابی مسـتمر وضعیت موجود آموزش بالینی، پیشنهاد میگردد با بازنگری محتوای دروس و ارائه درسهایی با اهداف روشن، داشتن طرح درس، برنامه آموزش بالینی و توجیه کامل و دقیق دانشجویان، استفاده از وسایل کمک آموزشی جدید، برنامهریزی مناسب جهت تقسیم تعداد دانشجویان در بخشها، تجهیز بخشها به امکانات رفاهی بیشتر مشکلات حوزه آموزش بالینی کاهش یابد، علاوه بر این مسئولین با ارزیابی مستمر وضع موجود و استفاده از نظرات دانشجویان و آموزش دهندگان، تحلیل مسائل و شناسایی مشکلات و چالشهای موجود سبب ارتقاء کیفیت آموزش شوند.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی دریافت: 1403/7/20 | پذیرش: 1403/9/15 | انتشار: 1403/9/15