مقدمه: آموزش تکنیک تزریق انسولین منجر به بهبود کنترل گلوکز و رضایت بیشتر از درمان خواهد شد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مجدد تزریق انسولین بر خطاهای تزریق و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 میباشد.
روش بررسی: پژوهش نیمه تجربی حاضر بر روی 108 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به مرکز دیابت یزد با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، انجام گرفت. پرسشنامهای محقق ساخته قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله برای بیماران تکمیل شد. محتوای آموزشی بهصورت فیلم پنج دقیقهای و از طریق تلفن همراه برای شرکتکنندگان ارسال شد. دادهها با استفاده از آزمون t زوجی در نرمافزار SPSS version 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین سنی شرکتکنندگان 8/94±61/44 سال بود. عملکرد صحیح شرکتکنندگان بعد از مداخله در رابطه با استفاده مکرر از سرسوزن (0/013, p=39/7% vs 20/4%)، زمان نگهداری سوزن در پوست پس از تزریق (0/001, p=70/5% vs 47/2%)، تزریق در محدوده توصیه شده (0/001, p=75/3% vs 52/8%) ، تزریق چرخشی(0/02, p=37/2% vs 28/7%) و زمان تزریق انسولین (0/04, p=75/6% vs 65/7%)، افزایش معناداری را نشان داد.
نتیجهگیری: آموزش مجدد تکنیک صحیح تزریق انسولین به بیماران میتواند منجر به کاهش خطاهای آنها در رابطه با تزریق شود و کیفیت درمان را ارتقاء دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
غدد و متابولیسم دریافت: 1402/2/27 | پذیرش: 1402/4/13 | انتشار: 1402/7/15