میرغفوری حبیب اله، زارع احمدآبادی حبیب. تجزیه و تحلیل کیفیت خدمات مراکز درمانی با استفاده از مدل سروکوآل (Servqual) )مطالعه موردی: بیمارستان شهید رهنمون یزد(. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1386; 15 (2) :84-92
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-724-fa.html
چکیده: (12173 مشاهده)
مقدمه: بسیاری از سازمانها به خصوص سازمان های خدماتی متناسب با آرمان و ماموریت شان رویکرد ویژهای به مبحث کیفیت و مدیریت آن نموده اند.
روش بررسی: این پژوهش درصدد آن است تا با توجه به اهمیت موضوع کیفیت خدمترسانی در مراکز درمانی، با استفاده از مدل تحلیل شکاف و تکنیک سروکوال به تجزیه و تحلیل کیفیت خدمات درمانی ارایه شده در یک مطالعه موردی( بخش داخلی بیمارستان شهید رهنمون یزد) بپردازد. بدین منظور بر مبنای شکافهای 5 گانه کیفی خدمت، پرسشنامهای با هدف سنجش سطح ادراکات و انتظارات بیماران و کارکنان از خدمات درمانی بیمارستان طراحی و پیمایش شده است.
نتایج: با کاربرد آزمون های آماری ناپارامتریک، پیشنهاداتی جهت بهبود کیفیت خدمات درمانی در سطح مطالعه موردی ارایه گردیده است. آزمونهای آماری در پنج حوزه مفهومی شکل دهنده کیفیت خدمات شامل ملموسات، پاسخگویی، تضمین، اعتبار و همدلی صورت گرفته است. نتایح نشان دهنده آن است که بیماران بخش داخلی از نحوه ی پاسخگویی ارایه دهندگان خدمات رضایت دارند ولیکن بین انتظارات و ادراکات آنها از کیفیت خدمات درسایر حوزهها تفاوت معنی داری مشاهده میگردد.
نتیجه گیری: مدیران مراکز خدمات درمانی، با استفاده مدلهای تحلیل کیفیت خدمات قادر خواهند بود تا شکافهای ایجاد شده بین دو وجه ارایه خدمت ، یعنی بیماران و پرسنل مراکز درمانی را شناخته و به برنامهریزی جهت تقویت و اصلاح نابسامانی ها بپردازند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1388/11/5 | انتشار: 1386/4/24