دوره 33، شماره 8 - ( آبان 1404 )                   جلد 33 شماره 8 صفحات 9343-9331 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahed Jooybari F, Zameni L, Asadi S Y. Relationship between Physical Literacy and Mental Health: Determining the Mediating Role of Psychological Resilience. JSSU 2025; 33 (8) :9331-9343
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6467-fa.html
واحد جویباری فاطمه، ضامنی لیلا، اسدی سیده یاسمن. ارتباط سواد بدنی با سلامت روان: تعیین نقش واسطه‌ای تاب‌آوری روان‌شناختی. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1404; 33 (8) :9331-9343

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6467-fa.html


چکیده:   (78 مشاهده)
مقدمه: سواد بدنی و نقش آن در مشارکت مادادم‌العمر در فعالیت بدنی و سلامت به موضوعی حیاتی تبدیل شده است. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط سواد بدنی با سلامت‌‌روان با میانجی‌‌گری تاب‌‌آوری روان‌شناختی در دانشجویان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که بر اساس روش نمونه‌گیری خوشهای 500 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامههای جمعیت شناختی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سواد بدنی (سام و همکاران،2016)، سلامت روان (گلدبرگ،1988) و تاب‌آوری روانی (کانر و دیویدسون،2003) استفاده شد. در نهایت تعداد ۴۲۰ پرسش‌نامه بی‌نقص جمع‌آوری گردید. تحلیل داده‌ها با آزمون­های کلموگروف اسمیرنف، همبستگی اسپیرمن و مدل‌سازی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزارهای SPSS version 16 و SmartPLS3 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد بین سلامت روان با سواد بدنی (0/01>P) و ابعاد آن یعنی احساس به خود و اعتمادبه‌نفس (0/01>P)، ابراز وجود و ارتباط با دیگران (0/01>P) و دانش و درک (0/01>P) ارتباط معناداری وجود دارد. هم‌چنین تاب آوری روان‌شناختی ارتباط بین سواد بدنی و سلامت روان را میانجیگری میکند (0/05>P).
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش از توسعه سواد بدنی در دانشگاه‌ها بهعنوان بخشی از رویکردی جامع برای بهبود سلامت روان دانشجویان حمایت می‌کند.
 
متن کامل [PDF 676 kb]   (53 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (28 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1404/3/29 | پذیرش: 1404/6/24 | انتشار: 1404/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb