مقدمه: سواد بدنی و نقش آن در مشارکت مادادمالعمر در فعالیت بدنی و سلامت به موضوعی حیاتی تبدیل شده است. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط سواد بدنی با سلامتروان با میانجیگری تابآوری روانشناختی در دانشجویان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای 500 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای جمعیت شناختی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سواد بدنی (سام و همکاران،2016)، سلامت روان (گلدبرگ،1988) و تابآوری روانی (کانر و دیویدسون،2003) استفاده شد. در نهایت تعداد ۴۲۰ پرسشنامه بینقص جمعآوری گردید. تحلیل دادهها با آزمونهای کلموگروف اسمیرنف، همبستگی اسپیرمن و مدلسازی معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS version 16 و SmartPLS3 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد بین سلامت روان با سواد بدنی (0/01>P) و ابعاد آن یعنی احساس به خود و اعتمادبهنفس (0/01>P)، ابراز وجود و ارتباط با دیگران (0/01>P) و دانش و درک (0/01>P) ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین تاب آوری روانشناختی ارتباط بین سواد بدنی و سلامت روان را میانجیگری میکند (0/05>P).
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش از توسعه سواد بدنی در دانشگاهها بهعنوان بخشی از رویکردی جامع برای بهبود سلامت روان دانشجویان حمایت میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1404/3/29 | پذیرش: 1404/6/24 | انتشار: 1404/8/15