Ethics code: IR.SSU.REC.1400.031
Abrisham S M, Hakimi Meibodi M R, Jafari R. Assessment of Knowledge among Yazd Undergraduate Dental Students regarding the Laboratory Stages of Processing Complete Dentures in 2021. JSSU 2025; 33 (9) :9401-9408
URL:
http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6383-fa.html
ابریشم سید محمد، حکیمی میبدی محمد رضا، جعفری ریحانه السادات. بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی یزد از مراحل لابراتواری پخت پروتز کامل در سال ۱۴۰۰. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1404; 33 (9) :9401-9408
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6383-fa.html
چکیده: (21 مشاهده)
مقدمه: بیدندانی مشکل شایع سنین بالا میباشد. برای رفع این مشکل یکی از درمانهای رایج، پروتز کامل است که دندانپزشک باید بر تمامی مراحل لابراتواری ساخت پروتز تسلط کامل داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از مراحل لابراتواری پخت پروتز کامل در سال 1400 انجام گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی، در زمینه مراحل لابراتواری پخت پروتز کامل با استفاده از پرسشنامهای روا و پایا شامل: اطلاعات پایه (جنسیت، سهمیه ورودی، ترم تحصیلی و معدل)، 29 سوال سنجش آگاهی و یک سوال در خصوص نظر دانشجویان در مورد کارآیی محتوای کوریکولوم آموزشی ارزیابی شد. سپس دادههای گردآوری شده در نرمافزار آماری SPSS version 16 وارد و با استفاده آزمونهای t-test و One-way ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: در این مطالعه 143 دانشجو (42% مرد و 58% زن ) شرکت نمودند. میانگین نمره آگاهی دانشجویان از مراحل لابراتواری پخت پروتز کامل 2/79±12/99 از 29 نمره (44/8%) بود. تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمره آگاهی دانشجویان بر حسب سمهیه ورودی مشاهده شد (0/022 =P)، اما این تفاوت بر حسب جنسیت (0/524=P)، ترم تحصیلی (0/306 =P) و معدل (0/254=P) معنیدار نبود.
نتیجهگیری: میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از مرحله لابراتواری پخت پروتز کامل کمتر از حد متوسط بود. میزان آگاهی و سهمیه ورودی ارتباط معنیداری نشان دادند اما ارتباط معنیدار بین میزان آگاهی با جنسیت، ترم تحصیلی و معدل دانشجویان بهدست نیامد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
دندانپزشکی دریافت: 1403/11/20 | پذیرش: 1404/3/21 | انتشار: 1404/9/15