مقدمه: شکایات دندانپزشکی مانند شکایات پزشکی در سطح جهانی در حال افزایش است. این پژوهش به بررسی پروندههای شکایات دندانپزشکی استان البرز به منظور یافتن عوارض و مشکلات شایع پرداخته است.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، کلیه پروندههای موجود مربوط به شکایات دندانپزشکی در سازمان نظامپزشکی استان البرز در بازه زمانی 8 ساله بین سالهای 1390 تا 1397 مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار آماریversion 16 SPSS بررسی شدند و از آزمون کای دو برای بررسی ارتباط استفاده شد. سطح معنیداری 0/05 در نظر گرفته شد.
نتایج: اطلاعات مربوط به 147 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. بیشترین میزان شکایت از دندانپزشکانی در رده سنی 35 تا 45 سال ثبت شده بود. میزان شکایت از دندانپزشکان مرد بیش از دندانپزشکان زن بود (0/001>p). از بین پروندهها، 75/5% علیه دندانپزشکان عمومی بود و بیشترین پروسه درمانی مورد شکایت، معالجه ریشه با 34% بوده است. متخصصین جراحی با 38/9% بیشترین و متخصصین پریودانتیکس با 2/8% کمترین تعداد شکایات را به خود اختصاص دادند. بیشترین انگیزه شکایت مربوط به تادیب پزشک با 54/2 درصد و پس از آن خسارت مالی با 44/3 درصد بود.
نتیجهگیری: موارد منجر به حکم قصور همچنان بخش زیادی از شکایات را تشکیل میدهند. اگر دندانپزشکان از موارد قانونی و اخلاقی مربوط به حرفه خود آگاه باشند، میتوانند از ایجاد شکایات جلوگیری کنند. بدین منظور بازنگری در شیوه آموزش دانشجویان در مسائل کلینیکی و قانونی و اخلاقی میتواند موثر واقع گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
دندانپزشکی دریافت: 1402/12/22 | پذیرش: 1403/4/17 | انتشار: 1403/9/15