Ethics code: IR.SSU.DENTISTRY.REC.1401.077
Entezar-e-Ghaem M, Baghestani M, Nikzad Dahaji E, Ansarilari A. Diagnosis Ability Evaluation of TMJ Condylar Disorders of Panoramic Radiographs in Senior Dental Students. JSSU 2024; 32 (4) :7765-7772
URL:
http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6166-fa.html
انتظارقائم محجوبه، باغستانی مطهره، نیکزاد دهجی الهه، انصاری لاری آرزو. بررسی توانایی تشخیص اختلالات کندیلTMJ در تصاویر پانورامیک توسط دانشجویان سال آخر دندانپزشکی. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1403; 32 (4) :7765-7772
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6166-fa.html
چکیده: (225 مشاهده)
مقدمه: مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) یک مفصل منحصربهفرد و پیچیده در بدن انسان به دلایل آناتومیک و عملکردی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی یزد در مورد تغییرات رادیوگرافیک مفصل گیجگاهی فکی در تصاویر پانورامیک در سال 1402-1401 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که به روش مقطعی انجام شد، تعداد 59 دانشجو شرکت کردند. پس از اخذ رضایت از دانشجویان و جمعآوری اطلاعات زمینهای آنها، پرسشنامهای شامل 14 سوال با هدف بررسی توانایی تشخیص دانشجویان از نمای نرمال، دررفتگی، هایپوپلازی، هایپرپلازی، استئوفیت و اروژن کندیل به دانشجویان ارائه شد. در نهایت دادههای توصیفی بهصورت تعداد، درصد در قالب جدول ارائه گردید. تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS version 16 با آزمون آماری T-test انجام شد. سطح معناداری آزمونها کمتر 0/05 در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج نشان داد نمره توانایی دانشجویان برحسب جنسیت و نوع ورودی آنها (سراسری یا بینالملل) تفاوت معناداری ندارد (P>0.05). نمره دانشجویان بر حسب معدل تفاوت معنیداری را نشان داد (P<0.05).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، و با توجه به اهمیت و شیوع بالای اختلالات TMJ، دانشجویان سال آخر دندانپزشکی شهر یزد در حیطه تغییرات رادیوگرافی در مفصل TMJ از آگاهی قابل قبولی برخوردار نبودند؛ به همین سبب بازنگری در شیوههای آموزشی مطابق با کوریکولوم آموزشی ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
دندانپزشکی دریافت: 1402/11/1 | پذیرش: 1402/12/27 | انتشار: 1403/4/15