دوره 32، شماره 4 - ( تیر 1403 )                   جلد 32 شماره 4 صفحات 7772-7765 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.DENTISTRY.REC.1401.077


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Entezar-e-Ghaem M, Baghestani M, Nikzad Dahaji E, Ansarilari A. Diagnosis Ability Evaluation of TMJ Condylar Disorders of Panoramic Radiographs in Senior Dental Students. JSSU 2024; 32 (4) :7765-7772
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6166-fa.html
انتظارقائم محجوبه، باغستانی مطهره، نیکزاد دهجی الهه، انصاری لاری آرزو. بررسی توانایی تشخیص اختلالات کندیلTMJ در تصاویر پانورامیک توسط دانشجویان سال آخر دندانپزشکی. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1403; 32 (4) :7765-7772

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-6166-fa.html


چکیده:   (225 مشاهده)
مقدمه: مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) یک مفصل منحصربه‌فرد و پیچیده در بدن انسان به دلایل آناتومیک و عملکردی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی یزد در مورد تغییرات رادیوگرافیک مفصل گیجگاهی فکی در تصاویر پانورامیک در سال 1402-1401 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که به روش مقطعی انجام شد، تعداد 59 دانشجو شرکت کردند. پس از اخذ رضایت از دانشجویان و جمع‌آوری اطلاعات زمینه‌ای آنها، پرسش‌نامه‌ای شامل 14 سوال با هدف بررسی توانایی تشخیص دانشجویان از نمای نرمال، دررفتگی، هایپوپلازی، هایپرپلازی، استئوفیت و اروژن کندیل به دانشجویان ارائه شد. در نهایت داده‌های توصیفی به‌صورت تعداد، درصد در قالب جدول ارائه گردید. تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS version 16 با آزمون‌ آماری T-test انجام شد. سطح معناداری آزمون‌ها کمتر 0/05 در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج نشان داد نمره توانایی دانشجویان برحسب جنسیت و نوع ورودی آن‌ها (سراسری یا بین‌الملل) تفاوت معناداری ندارد (P>0.05). نمره دانشجویان بر حسب معدل تفاوت معنی‌داری را نشان داد (P<0.05).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه، و با توجه به اهمیت و شیوع بالای اختلالات TMJ، دانشجویان سال آخر دندانپزشکی شهر یزد در حیطه تغییرات رادیوگرافی در مفصل TMJ از آگاهی قابل قبولی برخوردار نبودند؛ به همین سبب بازنگری در شیوه‌های آموزشی مطابق با کوریکولوم آموزشی ضروری به نظر می‌رسد.
 
متن کامل [PDF 710 kb]   (127 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (67 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1402/11/1 | پذیرش: 1402/12/27 | انتشار: 1403/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb