مقدمه: هدف بررسی اثربخشی آموزش توجه اشتراکی بر ارتباطات اولیه اجتماعی، اضطراب و کارکردهای اجرایی کودکان طیف اتیسم بود.
روش بررسی: طرح پژوهش، شبه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کودکان طیف اتیسم مراجعهکننده به مراکز روانپزشکی و مراجعهکننده به مراکز روانشناسی در شهر ارومیه در طول سال 1401 بودند. نمونه آماری، با روش در دسترس و هدفمند، 30 نفر (15 نفر گروه توجه اشتراکی و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامههای، ارتباطات اولیه اجتماعی (زبوف، 2010)، اضطراب (اسپنس، ۱۹۹۹)، کارکردهای اجرایی بریف فرم والدین (بالستر جرارد و همکاران، ۲۰۰۰) طی روش درمانی مداخله ای آموزش توجه اشتراکی (وکیلی زاد و عابدی، 1395) (12 جلسه، 3 روز در هفته، هر جلسه یک ساعت و نیم، هر جلسه به 3 قسمت 25 دقیقه ای تقسیم و با فرصت 5 دقیقه استراحت برای کودک)، جمعآوری و با نرمافزار SPSS version 16 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (Multivariate) تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که آموزش توجه اشتراکی باعث افزایش ارتباطات اولیه اجتماعی و کارکردهای اجرایی و کاهش اضطراب در کودکان طیف اتیسم شدند و تفاوتهای موجود بین گروههای مورد بررسی و آزمونهای برگزار شده معنادار بودند (P≤0.01).
نتیجهگیری: باید برای درمان بیماران اتیسمی روشهای درمانی مداخلهای مانند آموزش توجه اشتراکی توسعه یابد تا با کمک این روشها باعث بهبود زندگی فردی و جمعی این کودکان شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1402/9/27 | پذیرش: 1403/3/9 | انتشار: 1403/7/15