مقدمه: صدمات دندانی دارای شیوع بالایی است و تاثیراتی منفی بر زندگی فرد میگذارد.کنترل اورژانس چنین شرایطی وابسته به دانش افراد غیرحرفهای، مانند مراقبین سلامت است که در محل حادثه حضور دارند. هدف این مطالعه بررسی سطح دانش و عملکرد مراقبین سلامت مدارس ابتدایی شهر ابرکوه در رابطه با مدیریت اورژانس صدمات تروماتیک دندانی بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، پرسشنامهای آنلاین، بدون نام حاوی سوالاتی در رابطه با اطلاعات دموگرافیک، سابقه مواجهه قبلی با صدمات تروماتیک دندانی و نیز عملکرد مراقبین در برخورد با صدمات تروماتیک دندانی در گروههای مجازی مربوط به مراقبین سلامت قرار گرفت و یک هفته به گروه هدف جهت تکمیل پرسشنامهها فرصت داده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و توسط آزمون رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج: در مجموع 189 پرسشنامه تکمیل شد (با درصد پاسخگویی80/77%). میانگین نمره دانش آنها از مجموع 11 نمره قابل کسب، 1/98 ± 5/63 و میانگین نمره عملکرد آنها 1/86±4/48 از مجموع 7 نمره قابل کسب بود. نتایج آنالیز رگرسیون خطی نشان داد که تنها اطلاعات قبلی مراقبین برروی سطح دانش آنها اثرگذار بوده است (0/001>p) و با تطبیق اثر متغیرهای دموگرافیک نتایج این آزمون نشان داده شد که سابقه کار مراقبین بر روی نمره دانش آنها موثر بوده است (0/009=p). اما نمره عملکرد خوداظهار مراقبین سلامت تحت تاثیر هیچ یک از متغیرهای دموگرافیک قرار نداشت.
نتیجهگیری: : یافتههای مطالعه حاضر بیانگر کافی نبودن سطح دانش و عملکرد خوداظهار مراقبین سلامت مدارس ابتدایی در زمینه آسیبهای ناشی از ضربه به دندانها میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
جراحی دریافت: 1402/6/12 | پذیرش: 1402/10/26 | انتشار: 1404/1/15