مقدمه: درمان دندانهای درمان ریشه شده تا حد زیادی به ترمیم مناسب بستگی دارد. ترمیمهای مستقیم اگر نسج باقیمانده کافی باشد انتخاب مناسبتری هستند این مطالعه با هدف بررسی آگاهی دانشجویان دندانپزشکی یزد از عوامل تدریس شده ترمیم مستقیم دندانهای درمان ریشه شده انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، آگاهی 67 نفر از دانشجویان دندانپزشکی یزد از عوامل تدریس شده ترمیم مستقیم دندانهای درمان ریشه شده با استفاده از یک پرسشنامه روا و پایا حاوی مشخصات دموگرافیک (سن و جنس) و 28 سوال آگاهی مورد مطالعه قرار گرفت. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارversion 16 SPSS توسط آمار توصیفی آزمون آماری کای دو، تست دقیق فیشر، آزمون Mann-Whitney، آزمون T و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
نتایج: در این مطالعه 36 (53/7%) دانشجوی دختر و 31 (46/3%) دانشجوی پسر با میانگین سنی 3/14 ±25 سال بودند. میانگین نمره آگاهی 9/65 ± 32/74 بود. میانگین نمره آگاهی در دختران (10/27 ± 35/30) بیشتر از پسران(8/70 ± 31/95) بود ولی این تفاوت معنیدار نبود (0/156 = (p. در گروه سنی زیر 25 سال میانگین نمره آگاهی (9/94 ± 34/78) بیشتر از میانگین بالای 25 (8/1± 30/43) بود. بین نمره آگاهی و سن رابطه معکوس و معنیداری 242 /0-=r و 0/049= P وجود داشت.
نتیجهگیری: میانگین نمره آگاهی دانشجویان در ارتباط با عوامل تدریس شده ترمیم مستقیم دندانهای درمان ریشه خوب بود. جنسیت تاثیر قابلتوجهی روی آگاهی دانشجویان نداشت، و آگاهی افراد زیر 25 سال بیشتر از افراد بالای 25 سال بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
دندانپزشکی دریافت: 1402/4/31 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/1/15