دوره 30، شماره 6 - ( شهریور 1401 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 4995-4987 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatami M, Mahdavi F, Najafi F. Evaluation of Prosthetic Procedural Skills in Senior Dental Students Using the Self-Assessment Method. JSSU 2022; 30 (6) :4987-4995
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5693-fa.html
حاتمی مهناز، مهدوی فریده، نجفی فرنوش. بررسی سطح مهارت های عملی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی در پروتز‌های دندانی به روش خودارزیابی. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1401; 30 (6) :4987-4995

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5693-fa.html


چکیده:   (904 مشاهده)
مقدمه: خودارزیابی یکی از روش­های ارزشیابی مهارت­های عملی کسب شده توسط دانشجو می­باشد و تکمیل­کننده­ دیگر ارزشیابی‌های انجام شده توسط سیستم آموزشی است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی سطح مهارت­های عملی دانشجویان سال آخر سه دانشکده دندانپزشکی در پروتز­های دندانی به روش خودارزیابی بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، سطح مهارت­های عملی 127 نفر از دانشجویان سال آخر سه دانشکده دندانپزشکی شهر­های یزد، اصفهان و کاشان در سال 1400 توسط پرسش‌نامه محقق­ساخته مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسش‌نامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (0/8 (r= تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزارآماری SPSS.version 16 و آزمون­های آماری تیتست، کای اسکور، آنووا و ناپارامتری در سطح معناداری 0/05 استفاده گردید.
نتایج: میانگین سنی دانشجویان 1/74 ± 25/15 سال بود. نمره­ مهارت­های عملی 11/78 ± 115/51 از 175 به‌دست ­آمد که در سطح متوسط بود. میانگین نمره مهارت­‌های عملی بر­حسب سن، جنس، تاهل، رتبه­ کنکور، دانشگاه، سهمیه­ ورودی و میزان اضطراب حین اعمال پروتزی اختلاف معناداری نداشت (0/05<P) اما میانگین نمره مهارت­‌های عملی در پروتز­کامل و پارسیل افراد علاقه­‌‌مند به رشته پروتز، به‌طور معناداری بیشتر بود (0/05˂P).
نتیجه‌گیری: با توجه به محدودیت­های مطالعه حاضر، سطح مهارت­‌های عملی پروتز دندانی در دانشجویان سال آخر سه دانشکده دندانپزشکی یزد اصفهان و کاشان در سطح متوسط ارزیابی شد؛ بازنگری در شیوه‌­های آموزشی مطابق با کوریکولوم در بخش­های بالینی و اجرا روش­های نوین ارزشیابی مهارت­های عملی همچون آزمون داپس می­تواند در ارتقا سطح مهارت­های بالینی فراگیران موثر باشد.
متن کامل [PDF 748 kb]   (438 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (466 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1400/12/10 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb