دوره 30، شماره 5 - ( مرداد 1401 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 4886-4875 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sigarchian Taghizadeh F, Mahmoodi A H, Akbari M, Hamidifar F. Viewpoints of the Faculty Members on the Patient-Centred Education in Dentistry. JSSU. 2022; 30 (5) :4875-4886
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5597-fa.html
سیگارچیان تقی‌زاده فاطمه، محمودی امیر حسین، اکبری مجید، حمیدی‌فر فاطمه. تبیین دیدگاه اعضای هئیت علمی نسبت به آموزش دندانپزشکی ‌بیمار‌‌محور. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1401; 30 (5) :4886-4875

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5597-fa.html


چکیده:   (69 مشاهده)
مقدمه: آموزش صحیح دندانپزشکی و تامین نیاز جامعه، لزوم تغییر روش آموزشی به سمت مراقبت جامع بیمار را بیش از پیش آشکار می‌سازد. این مطالعه بهمنظور بررسی تبیین دیدگاه اعضای هئیتعلمی دانشکده‌های دندانپزشکی نسبت به آموزش دندانپزشکی بیمار محور انجام گرفته است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی دیدگاه 325 نفر از اساتید دانشکده‌های دندانپزشکی کشور در سال 1399  بررسی شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق ساخته مشتمل بر ابعاد و مولفه‌های آموزش دندانپزشکی بیمار محور بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف و فریدمن و از نرمافزار Smart PLS  بهمنظور تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.
نتایج: در این تحقیق ابعاد آموزش دندانپزشکی بیمار محور شامل کار‌آمد نمودن دانشجو، ارزشیابی، راهبردهای آموزشی، قدرت مشارکت، بیمار، برنامه‌ریزی و مدیریت، آماده‌سازی بستر مورد مطالعه قرار گرفت. هر یک از ابعاد از منظر مولفه‌های ایجاد کننده آن بررسی شد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که مقدار بارهای عاملی به‌دست آمده برای تمامی مولفه‌ها بیشتر از 0/3 و (0/05P < ) و با مقادیر t بزرگتر از 1/96 قرار دارند و مقدار پایایی ترکیبی برای اکثر مولفه‌ها بیشتر از مقدار 0/7 است. بعد ارزشیابی با رتبه میانگین 5 بالاترین و بیمار با رتبه میانگین 2/88 در پایین‌ترین و مولفه نیاز به تغییر روند ارزشیابی با رتبه میانگین 9/15 بالاترین و رضایتمندی با رتبه میانگین 4/98 در پایین‌ترین مرتبه قرار گرفته‌اند.
نتیجه‌گیری: توجه به میانگین ابعاد و مولفه‌ها که بالاتر از متوسط بوده، نشان از این دارد که اساتید، آموزش جامع بیمار محور را برای آموزش دندانپزشکی مناسب دانسته و نیاز است ابعاد و مولفه‌های این نوع آموزش مورد توجه قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 896 kb]   (54 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (13 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1400/8/12 | پذیرش: 1401/5/15 | انتشار: 1401/5/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb