balayi E, Sedaghati P. Comparison of Postural Control and Functional Balance in Individuals People with Intellectual Disabilities with and Without Developmental Coordination Disorder. JSSU 2021; 28 (11) :3184-3194 URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5132-fa.html
بالایی اسماعیل، صداقتی پریسا. مقایسه کنترل پاسچر و تعادل عملکردی در افراد کمتوان ذهنی با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1399; 28 (11) :3184-3194
مقدمه:تعادل در افراد کمتوان ذهنی بهدلیل ضعف در اجرای وظایف حرکتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه کنترل پاسچر و عملکرد تعادلیدر دو گروه افراد کمتوان ذهنی با و بدون اختلال هماهنگی رشدی است. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مقطعی تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان کمتوان ذهنی مشغول به تحصیل در مدرسه استثنایی شهرستان رشت در سال 1398 بوده، از بین آنها با توجه به معیارهای ورود و خروج تعداد52 نفر،شامل 32 دانش آموز کم توان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی و20 دانشآموز کمتوان ذهنی بدون اختلال هماهنگی رشدی بهطور هدفمند انتخاب شدند. برای ارزیابی کنترل پاسچر، تعادل پویا و تعادل عملکردی بهترتیب از آزمون بس، وای،زمان برخاستن و رفتن استفاده شد. برای آنالیز آماری از نرمافزارversion 16SPSS آزمونهای تی مستقل و یومن ویتنی در سطح معناداری 0/05P< استفاده شد. نتایج:بر اساس نتایج پژوهش حاضر تفاوت معناداری در تعادل عملکردی (0/001 p=)، امتیاز کلی کنترل پاسچر (0/003 p=) مشاهده شد، اما تفاوت معناداری در تعادل پویا (0/05<p) بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجهگیری:اختلال هماهنگی رشدی شیوع بالایی در بین افراد کمتوان ذهنی دارند. در عینحال در مقایسه با همسالان بدون اختلال هماهنگی رشدی از کنترل پاسچر و وضعیت تعادلی ضعیفتری برخوردارند. با توجه به اهمیت کنترل پاسچر و حفظ تعادل مناسب در راستای پیشگیری از آسیب این افراد که از آمادگی جسمانی ضعیفتری نسبت به همسالان خود برخوردار هستند، به مربیان ورزشی، کار درمانها، فیزیوتراپیستها و سایر رشتههای مرتبط پیشنهاد میشود با بهرهگیری از برنامههای متنوع تعادلی بر بهبود تعادل آنان تاکید کنند.