مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بحث گروهی مادران بر میزان آگاهی و عملکرد دختران نوجوان درباره بهداشت بلوغ در مدارس دولتی متوسطه اول شهر قائمیه سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مداخلهای نیمه تجربی و مجموعه طرحهای پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه دو مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شدند و از هر مدرسه 40 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جلسات بحث گروهی با شرکت مادران و به شکل دایرهای در طی 4 جلسه برای هر گروه مداخله هفتهای یک بار بهمدت 40 دقیقه در مدت یک ماه انجام گرفت. در این پژوهش برای اندازهگیری میزان آگاهی و عملکرد آزمودنیها از پرسشنامه استاندارد علیزاده چرندابی و همکاران (1393) و متغیر نگرش از پرسشنامه نگرش عیوضی و همکاران (1393) استفاده شد. مقایسه نمره میانگین متغیرها قبل و بعد از مداخله از آزمونهای آماری تی تست و آنوا استفاده شد. کلیه عملیات آماری توسط نرمافزارSPSS version 16 انجام و سطح معناداری 0/05P< در نظر گرفته شد استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که پیش از مداخله میانگین نمرات آگاهی و عملکرد درباره بهداشت بلوغ بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (0/05 P >) این در حالیست که پس از مداخله میانگین نمرات آگاهی و عملکرد درباره بهداشت بلوغ در گروه مداخله بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (0/05 P <).
نتیجهگیری: تحلیل یافتههای این مطالعه، مؤید کارایی آموزش از طریق بحث گروهی در ارتقای آگاهی و عملکرد دختران نوجوان در خصوص بهداشت بلوغ جسمی بود. از این رو به مسئولان، مربیان بهداشت ومشاوران مدارس توصیه میشود که جلسات آموزشی مستمر را بهصورت بحث گروهی برای مادران دختران نوجوان برگزار کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1398/6/15 | پذیرش: 1398/10/12 | انتشار: 1399/9/10