مقدمه: کلینیکهای دانشکده دندانپزشکی یکی از مکانهایی هستند که بیماران برای درمان به آنجا مراجعه میکنند. توجه به سطح رضایتمندی بیماران، در برنامهریزی خدمات درمانی موثر میباشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات دندانپزشکی ارائه شده در دانشکده دندانپزشکی و کلینیکهای تخصصی آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1396 میباشد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1396 روی 770 بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی یزد و مراکز درمانی کلینیک آموزشی تخصصی در شهر یزد صورت گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار آماریSPSS version 16 و آزمونهای آماریt-test ، ANOVA و chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین سنی مراجعین برابر 4/23 ± 45/86 میباشد میانگین نمره رضایتمندی در کل از 84 برابر 4/68± 56/06 بود. بررسی رضایت کلی بیماران از خدمات ارائه شده در سه مرکز، 105 نفر (13/8%) بسیار ناراضی، 154نفر (20/1%) ناراضی، 327نفر (42/6%) راضی، 184نفر (23/5%) بسیار راضی، میباشد. اختلاف آماری معنیدار بین نمره رضایتمندی و جنسیت، گروه سنی وجود نداشت (P>0.05). بین نمره رضایتمندی با میزان تحصیلات، وضعیت تاهل و محل سکونت رابطه معنیدار وجود داشت (P<0.05).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده دانشکده دندانپزشکی یزد و کلینیکهای وابسته دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در حد نسبتاً مطلوب قرار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/8/23 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10