XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

میرفخرالدینی ح, فرید د, صیادی تورانلو ح. به کارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی (مطالعه موردی: بیمارستانهای یزد). JSSU
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-392-fa.html
به کارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی (مطالعه موردی: بیمارستانهای یزد). مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد.

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-۱-۳۹۲-fa.html


چکیده:   (۵۶ مشاهده)
مقدمه: فرهنگ سازمان، بیانگر شخصیت سازمان است. فرهنگ شامل ارزشها، نرمها، محسوسات و نشانههای اعضای سازمان و رفتارشان است. با توجه به اهمیت فرهنگ و فرهنگ سازمانی و اینکه عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآمد، امری محدود، وقت گیر و پرهزینه است و با توجه به نقش بسیار مهم فرهنگ سازمان در موفقیت سازمانها و غفلت بسیاری از مدیران کشورمان از این امر مهم، مطالعه، تحقیق و اشاعه این مباحث، گامی در جهت بیداری از خواب غفلت است. در این راستا این مقاله درصدد است تا به عارضهیابی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل تعالی سازمانی در مراکز خدمات درمانی استان یزد بپردازد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی برروی یک نمونهی 95 نفری از کارکنان مراکز خدمات درمانی یزد انجام گرفته است. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. این پرسشنامه مبتنی بر 10 بعد و 44 معیار در ارتباط با مولفههای فرهنگ سازمانی با رویکرد مدل تعالی سازمانی تهیه شده است. نتایج: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که در کل، ابعاد فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده بر اساس مدل EFQM ، در مراکز خدمات درمانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. با این حال نتایج رتبهبندی با TOPSIS نشان داد که بعد ابتکار فردی و هدایت رهبری نسبت به سایر ابعاد از وضعیت بهتری برخوردار است. نتیجهگیری: سازمانها برای حرکت به سمت تعالی، ناگریز از استقرار سیستمهای نوین مدیریتی هستند. رهبری سازمان، برنامه ریزی استراتژیک، ارتقاء و رضایت کارکنان، استفاده بهینه از منابع و تدوین و بکارگیری فرآیندها از جمله عواملی هستند که طراحی و استقرار برنامههای بهبود مرتبط با آنها میتواند سازمانها را در جهت رشد و تکامل به پیش ببرد. بیشک تلاش برای حصول به نتایج و ارزیابیهای دورهای و بازنگری در برنامهها نیز برای دست یابی تعالی بسیار ضروری است. در این راستا فراهم کردن شرایط و امکانات لازم به منظور بهبود ابعاد فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده در این پژوهش، علاوه بر این که باعث ایجاد شرایط مطلوب برای سازمان و کارکنان میگردد، میتواند زمینههای لازم جهت رشد و تعالی سازمانی را نیز در برگیرد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/7/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb