مقدمه: دوران بارداری به عنوان یک دوره آسیبپذیر در زنان تصور شده است که مادران را با مشکلات و دشواریهای جدیدی روبهرو مینماید و این مشکلات ممکن است باعث اختلال در سلامت روانی آنان گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مدون آموزشی-رفتاری بر سلامت روان زنان باردار انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه نیمهتجربی، 61 زن باردار به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمون(31 نفر) و کنترل(30 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمون 4 جلسه مداخله آموزشی- رفتاری در شهر اهواز برگزار شد. مشارکتکنندگان، پرسشنامه سلامت روانی را پیش و 4 هفته پس از مداخله تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون مجذور کای، آزمون تی مستقل و تی زوجی تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمره سلامت روانی زنان باردار در گروه آزمون پس از مداخله، نسبت به گروه کنترل بهتر بود(9/3 ± 1/21 در برابر
7/6 ± 1/30). همچنین نتایج گویای آن بود که مداخله توانسته است حیطههای اضطراب(01/0p=)، افسردگی(02/0p=) و علائم جسمی(01/0p=) از سلامت روان زنان باردار را بهبود بخشد اما تاثیری بر حیطه عملکرد اجتماعی از سلامت روان آنان نداشت(16/0p=).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله آموزشی- رفتاری برای زنان باردار میتواند به عنوان یک مداخله مفید، در بهبود سلامت روانی آنان استفاده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |