Hajigholami Yazdi A, Alagheband M. Effectiveness of Parental Skills Training on Worry, Anxiety and Self-Efficacy Beliefs of Single-Child and Multi-Child Parents. JSSU 2013; 21 (2) :136-147
URL:
http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-2421-fa.html
حاجی غلامی یزدی عهدیه، علاقبند مریم. تأثیر آموزش مهارت فرزند پروری بر نگرانی، اضطراب و باورهای خودکارآمد والدین . مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1392; 21 (2) :136-147
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-2421-fa.html
چکیده: (13725 مشاهده)
مقدمه: هر خانواده شیوههای خاصی را در تربیت فردی اجتماعی فرزندان خویش بکار میگیرد. این شیوهها که شیوههای فرزندپروری نامیده میشود متأثر از عوامل مختلف از جمله عوامل زیستی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فرزندپروری بر نگرانی، اضطراب و باورهای خودکارآمد والدین دارای یک و چند فرزند صورت گرفته است.
روش بررسی: در این پژوهش شبه آزمایشی، دانشآموزان دو دبستان دخترانه غیردولتی واقع در شهر کرج به صورت تصادفی به عنوان گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. والدین دانشآموزان گروه آزمایش(54 زوج) با گمارش داوطلبانه در 8 جلسه آموزش شرکت نمودند. دادههای به دست آمده از پرسشنامههای باورهای خودکارآمد، اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا با استفاده از آزمونهای t-test، دوگروه مستقل و تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: بین پیشآزمون والدین دارای یک فرزند و والدین دارای چند فرزند تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین پیشآزمون گروههای آزمایش و کنترل و پسآزمون آنها تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند عاملی آمیخته نشان داد که اثر آموزش فرزندپروری بر نگرانی، اضطراب و خودکارآمدی معنیدار میباشد. اما تعداد فرزندان بر نگرانی، اضطراب و خودکارآمدی اثر معنیداری ایجاد نمیکند.
نتیجهگیری: این یافتهها لزوم و اهمیت آموزش والدین به منظور آسان نمودن تربیت فرزندان، کاهش استرس و نگرانی ناشی از مسئولیت والدگری را مورد تأیید و تأکید قرار میدهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1392/3/13 | پذیرش: 1392/7/6 | انتشار: 1392/7/6