دوره 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1391 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 592-581 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatamloo Sadabadi M, Babapour Kheirodin J. Comparison of Quality of Life and Coping Strategies in Diabetic and Non Diabetic People . JSSU 2013; 20 (5) :581-592
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-2223-fa.html
حاتملوی سعدآبادی منیژه، باباپور خیرالدین جلیل. مقایسه کیفیت زندگی و روش‌های مقابله‌ای در افراد دیابتی و غیردیابتی. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1391; 20 (5) :581-592

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-2223-fa.html


چکیده:   (14459 مشاهده)
مقدمه: بیماران دیابتی با عوامل تنش‌زای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مشکل عمده این بیماران که موجب پیچیده‌تر شدن شرایط کیفی زندگی آنها شده، روش‌های مقابله‌ای و سازگاری آنها با این بیماری است. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت زندگی و انواع روش‌های مقابله‌ای بیماران دیابتی و مقایسه آن با افراد غیردیابتی صورت گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه علّی ـ مقایسه‌ای بود که روی بیماران مبتلا به دیابت مراجعه‌کننده به مرکز آموزش دیابت سینا در شهر تبریز در سال 1390 صورت گرفت. 60 بیمار با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و با افراد غیردیابتی مقایسه شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (1985) و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) جمع‌آوری گردید. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) انجام شد. نتایج: نمره افراد غیردیابتی در کیفیت زندگی و ابعاد آن نسبت به افراد دیابتی در سطح بالاتری قرار داشت (001/0p<). همچنین، افراد غیردیابتی بیشتر به روش مقابله‌ای مسئله‌مدار (001/0p<) و افراد دیابتی بیشتر به روش مقابله‌ای هیجان مدار و اجتنابی (05/0< p) روی آوردند. در این مطالعه بین زنان و مردان از لحاظ ابعاد مختلف کیفیت زندگی و روش‌های مقابله‌ای تفاوت معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، کیفیت زندگی افراد تحت تأثیر شیوه مقابله فرد با مسائل قرار می‌گیرد. روش هیجان مدار در کاهش کیفیت زندگی و روش مسئله مدار در افزایش آن نقش دارد. بنابراین لازم است جهت ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران، مداخلاتی جهت آموزش روش‌های مسئله مدار صورت گیرد.
متن کامل [PDF 269 kb]   (5803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1391/10/3 | انتشار: 1391/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb