Mirlashari Z, Mohammad Ali Zadeh S, Azizzaheh Forozi M. The Effect of Education about Importance of Clinical Breast Examination on Attendance of Kermanian Teacher Women for Examination. JSSU 2004; 12 (3) :71-77
URL:
http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-1252-fa.html
میرلاشاری ژیلا، محمد علی زاده سکینه، عزیززاده فروزی منصوره. تأثیر آموزش در زمینه اهمیت معاینات کلینیکی پستان بر مراجعه معلمین مدارس دخترانه شهر کرمان به مرکز درمانی تعیین شده جهت انجام معاینه. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1383; 12 (3) :71-77
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-1252-fa.html
چکیده: (10476 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پیشگیری ثانویه در سرطان پستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا سبب میشود تا توده پستانی در هنگام درمان اندازهای کوچکتر داشته باشد. معاینه دقیق پستانها توسط پزشک یا یکی از اعضای گروه بهداشتی یکی از راههای پیشگیری ثانویه از سرطان پستان است
روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی و به منظور تعیین تأثیر آموزش بر مراجعه معلمین جهت معاینات کلینیکی پستان صورت گرفت، در این مطالعه 501 نفر از معلمین مدارس دخترانه شرکت نمودند. مدارس از طریق روش چند مرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. یک جزوه آموزشی در اختیار آزمودنیهای گروه تجربی قرار گرفت و طی اطلاعیهای، آدرس کلینیک و زمان مراجعه، به اطلاع دو گروه رسانده شد. پس از دو ماه آزمودنیها به سئوالات پرسشنامهای پژوهشگر - ساخته پاسخ دادند.
نتایج: نتایج نشان داد به جز متغیرهای تأهل و سطح تحصیلات از جهت سایر متغیرهایی که احتمالاً میتوانستند بر مراجعه مؤثر باشند بین دو گروه تجربی و شاهد تفاوت معنیدار آماری وجود نداشت. میزان مراجعه جهت معاینات کلینیکی پستانی در گروه تجربی (3/17%) بیش از گروه شاهد (6%) و این اختلاف از نظر آماری معنیدار بود ( 001/0>P)، در مورد ارتباط میزان مراجعه با ویژگیهای فردی و متغیرهای مرتبط با سرطان پستان فقط در گروه تجربی ارتباط معنیداری با سابقه سرطان پستان در خانواده مشاهده گردید (05/0>P)، به طوری که افراد دارای سابقه سرطان در خانواده، بیشتر مراجعه کرده بودند.
نتیجه گیری: گرچه میزان مراجعه در هر دو گروه راضی کننده نمیباشد اما در عین حال استفاده از جزوات آموزشی که روشی کمخرج و ساده و بی نیاز از حضور مستقیم آموزش دهنده است موجب گردیده تا میزان مراجعه در گروه تجربی حدود سه برابر گروه شاهد افزایش یابدکه حاکی از مؤثر بودن نسبی این روش آموزش می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1389/9/15 | انتشار: 1383/7/24