دوره 28، شماره 9 - ( آذر 1399 )                   جلد 28 شماره 9 صفحات 3085-3076 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khosravi S, Sadeghi N, Mousavi M S. Effect of Mother's Group Discussion on Puberty Health Education on Knowledge and Practice of Adolescent Girls about Puberty Health. JSSU 2020; 28 (9) :3076-3085
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4971-fa.html
خسروی سحر، صادقی نرگس، موسوی مهسا السادات. بررسی تاثیر بحث گروهی مادران بر میزان آگاهی و عملکرد دختران نوجوان درباره بهداشت بلوغ. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1399; 28 (9) :3076-3085

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4971-fa.html


چکیده:   (1562 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بحث گروهی مادران بر میزان آگاهی و عملکرد دختران نوجوان درباره بهداشت بلوغ در مدارس دولتی متوسطه اول شهر قائمیه سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مداخله‌ای نیمه تجربی و مجموعه طرح‌های پیش آزمون-پس­‌آزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه دو مدرسه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و از هر مدرسه 40 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جلسات بحث گروهی با شرکت مادران و به شکل دایره­ای در طی 4 جلسه برای هر گروه مداخله هفته‌ای یک بار به‌مدت 40 دقیقه در مدت یک ماه انجام گرفت. در این پژوهش برای اندازه­‌گیری میزان آگاهی و عملکرد آزمودنی‌­ها از پرسش‌نامه استاندارد علیزاده چرندابی و همکاران (1393) و متغیر نگرش از پرسش‌نامه نگرش عیوضی و همکاران (1393) استفاده شد. مقایسه نمره میانگین متغیرها قبل و بعد از مداخله از آزمون‌‌­های آماری تی تست و آنوا استفاده شد. کلیه عملیات آماری توسط نرم‌افزارSPSS version 16  انجام و سطح معنا‌داری 0/05P< در نظر گرفته شد استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که پیش از مداخله میانگین نمرات آگاهی و عملکرد درباره بهداشت بلوغ بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (0/05 P >) این در حالیست که پس از مداخله میانگین نمرات آگاهی و عملکرد درباره بهداشت بلوغ در گروه مداخله به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (0/05 P <).
نتیجه‌گیری: تحلیل یافته‌­های این مطالعه، مؤید کارایی آموزش از طریق بحث گروهی در ارتقای آگاهی و عملکرد دختران نوجوان در خصوص بهداشت بلوغ جسمی بود. از این رو به مسئولان، مربیان بهداشت ومشاوران مدارس توصیه می­شود که جلسات آموزشی مستمر را به‌صورت بحث گروهی برای مادران دختران نوجوان برگزار کنند.
واژه‌های کلیدی: بحث گروهی، بلوغ، آگاهی، عملکرد، آموزش
متن کامل [PDF 902 kb]   (787 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1376 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1398/6/15 | پذیرش: 1398/10/12 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb