دوره 17، شماره 5 - ( زمستان 1388 )                   جلد 17 شماره 5 صفحات 364-358 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghipour H, Panahi F, Khoshmohabat H, Hojati Firoozabadi N, Moharamzad Y, Abbasi A. Causes and Severity of Fatal Injuries in Autopsies of Victims of Fatal Traffic Accidents. JSSU 2010; 17 (5) :358-364
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-995-fa.html
تقی‌ پور حمیدرضا، پناهی فرزاد، خوش محبت هادی، حجتی فیروزآبادی نادر، محرم زاد یاشار، عباسی علیرضا. علل و شدت آسیب‌های وارده منجر به فوت در مصدومین کالبدشکافی شده ناشی از حوادث رانندگی. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1388; 17 (5) :358-364

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-995-fa.html


چکیده:   (11998 مشاهده)
مقدمه: در طی این مطالعه گذشته نگر، تصمیم گرفته شد تا براساس گزارشات کالبدشکافی مرکز پزشکی قانونی یزد، شدت آسیبهای وارده را در بیماران فوتی به علت صدمات ناشی از حوادث وسایل نقلیه بررسی کنیم. روش بررسی: تعداد 251 مجروح فوتی به علت صدمات ناشی از تصادفات رانندگی طی سال‌های 86- 1383 که جهت انجام کالبدشکافی به مرکز پزشکی قانونی یزد ارجاع داده شده بودند، به طور سرشماری وارد مطالعه شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل جنس، سرنشین بودن یا عابر پیاده، نوع وسیله نقلیه (موتور سیکلت، سواری، اتوبوس و مینی‌بوس)، سطح هوشیاری بیمار، اقدامات احیاء قلبی- ریوی انجام شده جهت بیمار (CPR) و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بود. جهت بررسی شدت آسیب‌های وارده به هر بیمار نیز از شاخص Injury Severity Sore (ISS) استفاده شد. نتایج: تعداد 202 نفر از بیماران فوتی مرد (5/80%) و 49 نفر زن (5/19%) بودند. میانگین سن بیماران 1/34 سال بود(حد اقل 1 و حد اکثر 89 سال). تصادفات رانندگی به علت برخورد خودرو یا موتور سیکلت با عابر پیاده با فراوانی 100 مورد (8/39%) بیشترین علت ایجاد تروما محسوب می‌شود. آسیب‌های ناحیه سر با فراوانی 220 مورد (6/87%) و سپس ناحیه صورت با فراوانی 169 مورد (3/67%) بیشترین نواحی صدمه دیده در این بیماران به حساب می‌آیند. میانگین (± انحراف معیار) نمره ISS بیماران ، (4/10 ±) 2/23 بود. براساس نتایج کالبدشکافی، شایع‌ترین علت مرگ ضربه مغزی با فراوانی 146 مورد (1/58%) تشخیص داده شد. نتیجه گیری: آگاهی دادن عموم مردم جهت پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی می بایست از اهمیت ویژه ای برخوردار شود، همچنین با توجه به شیوع بالای آسیب مغزی و عوارض مرتبط با شکستگی جمجمه، در دسترس بودن جراح مغز واعصاب و تکمیل تجهیزات تصویربرداری اورژانس های تروما می توانند نقش موثری در کاهش مرگ و میر حاصل از تصادفات رانندگی داشته باشند.
متن کامل [PDF 200 kb]   (4738 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/12/10 | انتشار: 1388/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb