دوره 27، شماره 2 - ( اردیبهشت 1398 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 1227-1237 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghavami M, khalesi N, alimohammadzade K, abedini M. Study of counseling activities of pharmacists in southern Khorasan province to patients in 2017. JSSU. 2019; 27 (2) :1227-1237
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4792-fa.html
قوامی محمد علی، خالصی نادر، علی محمد زاده خلیل، عابدینی محمدرضا. بررسی فعالیت‌های مشاوره‌ای داروسازان استان خراسان جنوبی به بیماران در سال1396. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1398; 27 (2) :1227-1237

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4792-fa.html


چکیده:   (186 مشاهده)
مقدمه: نقش وجایگاه خدمات داروسازان به‌عنوان یکی از ارکان اصلی زنجیره درمان بیماران، قطعاً بی‌دلیل است. تحقیقات در این حوزه نشان می‌دهندکه مشاوره داروسازان منجر به نتایج درمانی مثبت گشته وکیفیت زندگی، آگاهی ازمصرف دارو، ورضایت‌مندی بیمار از خدمات را ارتقاء می‌بخشد. این مطالعه به‌منظور بررسی فعالیت‌های مشاوره‌ای داروسازان استان خراسان جنوبی به بیماران درسال 1396 انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی‌ تحلیلی ازنوع مقطعی است. جامعه آماری درپژوهش حاضر دو دسته داروخانه‌ها و بیماران بودند. تمامی 84 داروخانه‌های فعّال در استان خراسان جنوبی درتحقیق حاضرشرکت نمودند. دراین پژوهش دو نوع ابزار اصلی برای ثبت رفتارهای مشاوره‌ای، دیدگاه‌ها، و نظرات استفاده شد. ابزار اول ارزشیابی‌ بود که بیمارنماها‌ در‌ هر‌ مراجعه به داروخانه ثبت کردند. ابزار دوّم پرسش‌نامه‌ای بودکه از پرسش‌نامه ساخته شده الاکیل و البانمی درعربستان اقتباس و جهت نزدیک کردن محتوای پرسش‌نامه ودریافت اطلاعات دقیق‌تر، این پرسشنامه ابتدا توسط استادان راهنما و مشاور و سپس دو تن از داروسازان مجرب فعال در خارج از محیط مطالعه خراسان جنوبی مورد بازبینی قرار گرفته و تعدیل و بومی‌سازی شد. . در نهایت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS Inc., Chicago, IL; version 16 ازطریق آزمون آماری اسپیرمن، کلموگروف اسمیرنوف، کروسکال‌والیس و من‌ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان دادکه بین مشاوره دارویی ومیزان رضایت‌مندی بیماران درسناریوهای 3 و4، در سطح 05/0 رابطه معناداری وجود دارد. تمامی روابط بین میزان مشاوره دارویی و میزان رضایت بیمارنما از مشاوره دادن درهر یک ازسناریوها درسطح  05/0 معنادار بود. در سناریوی یک و دو رابطه غیر‌مستقیم و در سناریوهای سه و چهار رابطه خطی مستقیم وجود دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که به‌طور متوسط میزان رضایت‌مندی کلی بیماران از تمام سناریوها بالای50 درصد است می‌توان ادعا کردکه بیماران مشاوره نسبتا خوبی را دریافت کرده اند.
متن کامل [PDF 741 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb