<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>The Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences</title>
<title_fa>مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد</title_fa>
<short_title>JSSU</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://jssu.ssu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>20</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal20</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>2228-5741</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2228-5733</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1393</year>
	<month>11</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2015</year>
	<month>2</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>22</volume>
<number>6</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>بررسی اثر دریافت ماست پروبیوتیک بر عوامل خطر بیماری‌های قلبی- عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل‌دار</title_fa>
	<title>Effects of Probiotic Yogurt Consumption on Cardiovascular Disease Risk Factors in Subjects with Type 2 Diabetes</title>
	<subject_fa>تغذیه</subject_fa>
	<subject>Nutrition </subject>
	<content_type_fa>پژوهشي</content_type_fa>
	<content_type>Original article</content_type>
	<abstract_fa>مقدمه: بیماری‌های قلبی- عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شیوع بالایی دارد. با توجه به نقش پروبیوتیک‌ها در کنترل التهاب و تعدیل الگوی لیپیدی، مطالعه حاضر به بررسی اثر ماست پروبیوتیک و ماست معمولی بر فاکتورهای التهابی و الگوی لیپیدی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌پردازد.
روش بررسی: در این مطالعه 44 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تحت بررسی قرار گرفتند. بیماران گروه مداخله روزانه 300 گرم ماست پروبیوتیک (حاوی باکتری‌های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس La-5 و بیفیدوباکتریوم لاکتیس Bb-12) و گروه شاهد 300 گرم ماست معمولی به مدت 8 هفته دریافت کردند. داده‌های تن سنجی، دریافت غذایی، فاکتورهای التهابی و الگوی لیپیدی در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه‌گیری شد. 
نتایج: دریافت پروبیوتیک به صورت معنی‌داری درصد هموگلوبین گلیکوزیله را کاهش داد (032/0p=). همچنین سطح سرمی TNF-α و شاخص آتروژنیک LDL-c / HDL-c نیز در انتهای 8 هفته مداخله به صورت معنی‌داری کاهش یافت (به ترتیب 040/0p= و 002/0p=). سطح سرمی کلسترول HDL به صورت معنی‌داری در گروه دریافت کننده ماست پروبیوتیک افزایش یافت (007/0p=). تفاوت آماری معنی‌داری در شاخص‌های بیوشیمیایی در گروه دریافت کننده ماست معمولی مشاهده نشد (05/0p&gt;).
نتیجه‌گیری: دریافت ماست پروبیوتیک سبب بهبود الگوی لیپیدی و برخی عوامل التهابی در بیماران دیابتی نوع 2 شد و سطح هموگلوبین گلیکوزیله را نیز به صورت معنی‌دار کاهش داد. پیشنهاد می‌شود ماست پروبیوتیک که ممکن است در کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی- عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مؤثر باشد، در رژیم غذایی بیماران منظور گردد. 

</abstract_fa>
	<abstract>Introduction: Cardiovascular disease is more prevalent in patients with type 2 diabetes. Regarding the role of probiotics in control of inflammation and modulating the lipid profile, this study assess the effect of probiotic and conventional yogurt on inflammatory markers and lipid profile in type 2 diabetic patients. 
Methods: Forty- four subjects with type 2 diabetes were randomly assigned to two intervention and control groups. The intervention group consumed 300 g/d probiotic yogurt (enriched with Lactobacillus acidophilus La-5 and Bifidobacterium lactis Bb-12) and the other consumed 300g/d conventional yogurt for 8 weeks. Anthropometric indices, dietary intakes, inflammatory markers and lipid profile were evaluated before and at the end of intervention.
Results: The consumption of probiotic yogurt significantly decrease in glycosylated hemoglobin (HbA1c,p=0.032). Also, TNF-α levels and atherogenic indices (LDL-c / HDL-c) reduced in intervention group at the end of the study (p=0.040 and P= 0.002, respectively). There was a significant increase in HDL-c in probiotic group (p=0.007). No significant changes were observed in biochemical parameters in conventional yogurt (P&gt; 0.05 ).
Conclusion: Consumption of probiotic yogurt improved lipid profile and some inflammatory biomarkers in patients with type 2 diabetes. Also, probiotic yogurt caused significant decrease in HbA1c. It is suggested that probiotic yogurt may be used as an adjunct therapy to reduce the cardiovascular disease risk factors in type 2 diabetes mellitus patients
</abstract>
	<keyword_fa>ماست پروبیوتیک, دیابت نوع 2, بیماری قلبی - عروقی</keyword_fa>
	<keyword>Cardiovascular disease, Probiotic yogurt, Type 2 diabetes</keyword>
	<start_page>1631</start_page>
	<end_page>1643</end_page>
	<web_url>http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1744-1&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>F</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>mohammadi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فاطمه</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>محمدی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>f.mohamadi2008@gmail.com</email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Jundishapur University of Medical Sciences</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه جندی شاپور اهواز</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Veissi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>مسعود</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>ویسی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>M_veissi@yahoo.com</email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Jundishapur University of Medical Sciences</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه جندی شاپور اهواز</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>F</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Haidari</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فاطمه</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>حیدری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>Haidari58@gmail.com</email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Jundishapur University of Medical Sciences</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه جندی شاپور اهواز</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>H</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Shahbazian</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>حاجیه</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>شهبازیان</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>fatemehmohammadi58@gmail.com</email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Jundishapur University of Medical Sciences</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه جندی شاپور اهواز</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>mohammad shahi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>مجید</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>محمدشاهی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>shahi334@gmail.com</email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation>Jundishapur University of Medical Sciences</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه جندی شاپور اهواز</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
