Volume -                   JSSU , - : 65-65 | Back to browse issues page

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کار احمدی م, طبائیان ر, افخمی عقدا م. مقایسه الگوهای تعامل والدین در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی با گروه کنترل. JSSU
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-66-en.html
Abstract:   (111 Views)
مقدمه: الگوهای ارتباطی والدین با کودکان می تواند شخصیت فرزندان را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد ویژگیهای رفتاری مثبت یا منفی شود. چگونگی برخورد والدین، اثرات طولانی بر رفتار، عملکرد، انتظارات و در نهایت بر شخصیت افراد در آینده دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی الگوهای تعامل والدین در کودکان با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی می باشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مورد ، شاهد و برروی پنجاه کودک 12-7 ساله پسر انجام گرفت، 25 نفر دانش آموز مبتلا به اختلال کمبود توجه به پیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی شهر اصفهان براساس معیارهای تشخیصی DSM-IV بودند و 25 نفر نیز دانش آموزان پسر عادی بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین دبستانهای نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال 1384 انتخاب شدند و پرسش نامه الگوی تعامل والدین (شافر و ادگرتون) در مورد آنها انجام گرفت. نتایج: در الگوی تعامل «ارتباط» میانگین نمره کودکان عادی 08/15 و میانگین نمره کودکان کمبود توجه- بیش فعال 42/13، در الگوی تعامل «پذیرش» میانگین گروه اول 76/14 و میانگین گروه دوم 76/11، در الگوی تعامل «کنترل» میانگین گروه اول 90/14 و گروه دوم 88/10، در الگوی تعامل «استقلال» میانگین گروه اول 28/13 و گروه دوم 76/11، در الگوی تعامل «کنترل پرخاشگرانه» میانگین گروه اول 13 و گروه دوم 68/19 و در الگوی تعامل «عدم دلبستگی پرخاشگرانه» میانگین گروه اول 36/13 و گروه دوم 67/16 می باشد. میانگین نمره الگوی تعامل والدین کودکان عادی در تمامی الگوهای تعاملی به جز «کنترل پرخاشگرانه» و «عدم دلبستگی پرخاشگرانه» بالاتراز کودکان مبتلا به کمبود توجه-بیش فعالی می باشد. نتیجه گیری: هرچه نمره الگوی تعاملی «پذیرش» والدین بیشتر باشد، شدت علایم کمبود توجه بیش فعال فرزندان آنها کمتر است. هرچه الگوی تعاملی «کنترل» مثبت در والدین بیشتر باشد نیز شدت علایم کمتر می باشد. همچنین با افزایش نمرات الگوهای تعامل «کنترل پرخاشگرانه» و «عدم دلبستگی پرخاشگرانه» شدت علایم کمبود توجه بیش فعال افزایش می یابد.
     
Type of Study: Original article | Subject: General
Received: 2009/09/22

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb