دوره 32، شماره 10 - ( دی 1403 )                   جلد 32 شماره 10 صفحات 8354-8342 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (143 مشاهده)
مقدمه: امتحانات، یکی از مصادیق استرس تحصیلی دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قرارگیری در دوران امتحانات بر مراقبت‌های بهداشتی و شاخص‌های پریودنتال دانشجویان دندانپزشکی یزد در سال 1403-1402 انجام گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 42 نفر از دانشجویان سال چهارم به‌صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اخذ رضایت، دو هفته قبل امتحانات و در هفته پایانی امتحانات، شاخص پلاک (PI) و شاخص لثه‌ای (GI) و هم‌چنین سطح استرس با استفاده از پرسشنامه گادزلا، اندازه‌گیری و مقایسه شدند. هم‌چنین رابطه میان جنسیت، زندگی مستقل از خانواده و زندگی در خوابگاه و میزان استرس بررسی گردید. الگوی بهداشت دهانی دانشجویان نیز از طریق خوداظهاری بررسی شد. در طی مطالعه، هیچ دستورالعمل یا آموزش بهداشتی به دانشجویان ارائه نشد و در صورت تغییر در دفعات مسواک یا نخ دندان، نمونه کنار گذاشته شد. در آنالیز داده‌ها از نرم‌افزار   SPSS version 16و آزمونهای تی جفتی، ویلکوکسان و پیرسون استفاده گردید.
نتایج: جنسیت، زندگی در کنار خانواده یا مستقل از آنها و زندگی خوابگاهی یا در منزل شخصی تاثیری در میزان استرس دانشجویان نداشت. مقایسه تغییرات شاخص PI و GI  و استرس در این دو نوبت معنی دار بود (0/001>P). بین شاخص PI و GI با دفعات استفاده از مسواک زدن یا نخ دندان ارتباط معناداری مشاهده نشد (0/05<P).  
نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش پلاک و افزایش شاخص التهاب لثه‌ای دانشجویان در طی امتحانات نسبت به قبل و بی ارتباطی این تغییرات با الگوی کلی مراقبت‌های دهانی، به‌نظر میرسد قرارگیری در شرایط استرس‌زای امتحانات، با اثرات نامطلوب دهانی همراه باشد..
 
متن کامل [PDF 990 kb]   (104 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (42 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پریودانتیکس
دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1403/8/19 | انتشار: 1403/10/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.