دوره 32، شماره 3 - ( خرداد 1403 )                   جلد 32 شماره 3 صفحات 7685-7673 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (761 مشاهده)
مقدمه: روابط کودک با دندانپزشک محصول تعاملات پیچیده بیمار، والدین و دندانپزشک می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی و سبک تربیتی والدین برترس و اضطراب دندانپزشکی کودک انجام شده است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی افراد 6 تا 15 سال به همراه والد که به دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد مراجعه کردند به روش آسان انتخاب شدند. برای سنجش اضطراب و ترس به ترتیب از پرسشنامهMCDAS و CFSS-DS و برای سنجش میزان هوش هیجانی و سبک تربیتی والدین به ترتیب از پرسشنامه Shering وBaumrind استفاده شد. داده‌ها در محیط نرم‌افزار SPSS version 17 به کامپیوتر وارد و با آزمون مربوط به آن (T_Test و ANOVA) تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: از 120 فرد شرکت‌کننده، 39 نفر پسر و 81 نفر دختر بودند. میانگین سنی کودکان مورد بررسی2/46±9/31 سال و میانگین سنی والد آن‌ها 4/82±37/60 بود. بین سبک تربیتی والد با ترس و اضطراب دندانپزشکی کودک ( به ترتیب 0/492=P و0/769=P )و نیز بین هوش هیجانی والد با اضطراب دندانپزشکی کودک رابطه معنی‌دار وجود نداشت(0/053=P) اما بین هوش هیجانی والد با ترس دندانپزشکی کودک رابطه معکوس و معنی‌دار وجود داشت. (0/274-= r و0/003=P).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سبک تربیتی والد با ترس و اضطراب دندانپزشکی کودک و نیز هوش هیجانی والدین با اضطراب دندانپزشکی کودک ارتباط معناداری نداشت اما هوش هیجانی والد با ترس دندانپزشکی کودک رابطه معکوس و معناداری داشت.
 
متن کامل [PDF 865 kb]   (313 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (252 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1402/8/15 | پذیرش: 1402/12/27 | انتشار: 1403/3/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.