مقدمه: در جوامع امروزی بخش سلامت به سرعت در حال رشد است و بیمارستانها بهعنوان نهاد تامینکننده سلامت و بقای جامعه که خدمات بهداشتی ارائه میدهند، در طول زمان تغییرات زیادی را تجربه نمودهاند؛ زیرا مردم این موضوع را درک کردهاند که سلامتی امری ارزشمند برای زندگی آنها است بهویژه زمانیکه گسترش بیماریهای جدید، زندگی و سلامت جامعه را بهشدت تهدید میکند؛ بنابراین هدف محوری پژوهش حاضر بررسی رابطه نوآوری و کیفیت خدمات بر رضایت و وفاداری مشتریان در زمان بیماری همهگیر کوید-19میباشد.
روش بررسی: در این مطالعه تاثیر نوآوری در خدمات و کیفیت خدمات بر رضایت و وفاداری مشتریان در طول همهگیری کووید-19بیمارستان شهید صدوقی یزد تمرکز نموده است. جامعه آماری بیماران بستری در بیمارستان شهید صدوقی شهر یزد هستند؛ به دلیل اینکه حجم جامعه نامشخص است برای محاسبه تعداد نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که تعداد 384 نفر به دست آمد جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزارversion 16 SPSS و Smart PLS3 استفاده گردید.
نتایج: در بین بیماران مبتلا به ویروس کرونا، نوآوری خدمات بهترتیب با ضرایب 0/12 (P<0.05) بر رضایت بیمار و 0/11 (P<0.05) بر وفاداری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین کیفیت خدمات به میزان 0/77 و 0/45 با (P<0.05) رضایت و وفاداری بیماران را متأثر نموده است؛ اثرگذاری رضایت بیمار بر وفاداری به میزان 0/41 (P<0.05) مثبت و معنیدار خواهد بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که فرضیات پژوهش پذیرفته شده است؛ بهعبارت دیگر، رابطه میان نوآوری و کیفیت خدمات بر رضایت و وفاداری مشتریان در طول همهگیری کووید–19 اثر مثبت و معناداری دارد؛ دلیل آن است که اگر کیفیت خدمات ارائه شده مطابق با انتظارات فرد باشد، باعث ایجاد رضایت بیماران شده و وفاداری آنها را در پی خواهد داشت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بیماری های عفونی دریافت: 1402/2/17 | پذیرش: 1402/9/5 | انتشار: 1402/12/15