دوره 31، شماره 6 - ( شهریور 1402 )                   جلد 31 شماره 6 صفحات 6763-6746 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fotoohi F, Barzegar Bafroei K, Hassani H. Role of Positive Adolescent Development and Self-compassion in the Aggression Tendency of Female High School Students in Yazd City. JSSU 2023; 31 (6) :6746-6763
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5916-fa.html
فتوحی فاطمه، برزگر بفروئی کاظم، حسنی حسین. نقش تحول مثبت نوجوانی و شفقت به خود در گرایش به پرخاشگری دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1402; 31 (6) :6746-6763

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5916-fa.html


چکیده:   (647 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تحول مثبت نوجوانی و شفقت به خود در گرایش به پرخاشگری دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر یزد انجام شد.
روش بررسی: طرح پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی بود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش 362 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان‌های شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که بر اساس نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه تحول مثبت نوجوانی گلدهف و همکاران (2014)، پرسش‌نامه شفقت به خود نف (۲۰۰۳) و پرسش‌نامه پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش همبستگی مبتنی بر رویکرد مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار 21AMOS  انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که تحول مثبت نوجوانی اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر شفقت به خود (0/66‌=‌β و 0/01‌> P) و اثر مستقیم، منفی و معناداری بر پرخاشگری (0/33- = β و 0/01 >‌P) و شفقت به خود اثر مستقیم، منفی و معناداری بر پرخاشگری (0/29- = β و 0/01 > P) در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد دارد.
نتیجه‌گیری: شفقت به خود در ارتباط بین تحول مثبت نوجوانی و پرخاشگری در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد نقش واسطه‌ای دارد و با افزایش تحول مثبت نوجوانی و شفقت به خود در نوجوانان می‌توان گرایش آن‌ها به پرخاشگری کاهش داد.
 
متن کامل [PDF 1294 kb]   (341 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (434 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/10/26 | پذیرش: 1401/12/24 | انتشار: 1402/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb