دوره 31، شماره 4 - ( تیر 1402 )                   جلد 31 شماره 4 صفحات 6614-6601 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.REC.1399.297


XML English Abstract Print


چکیده:   (270 مشاهده)
مقدمه: امروزه با توجه به سرعت بالای توسعه مواد ترمیمی رزینی جدید و تبلیغات رسانه‌ای گسترده درمورد اهمیت و تاثیر لبخند زیبا، با افزایش تقاضا در ترمیم دندان‌های قدامی مواجه هستیم، فلذا زیبایی لبخند یک نگرانی اصلی برای بیماران و دندانپزشکان محسوب می‌شود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 165 دندانپزشک عمومی در شهر یزد به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. 158 نفر از دندانپزشکان پرسش‌نامه مطالعه شامل5 سوال دموگرافیک و 38 سوال در سه بخش سوالات آگاهی، نگرش و عملکرد را تکمیل نمودند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS version 16 و آزمون آماری T-test، one-way ANOVA و آمار توصیفی (فراوانی/درصد) آنالیز شدند.
نتایج: در این مطالعه 39/9 درصد دندانپزشکان شرکت‌کننده مرد و 60/1 درصد زن بودند. ارتباط آماری معنی‌دار بین نمره نگرش و آگاهی با جنسیت، سن، سابقه فعالیت و دانشگاه محل تحصیل دندانپزشکان وجود نداشت (0/05<P). اما بین میانگین نمره نگرش دندانپزشکانی که در دوره‌ها شرکت کرده بودند و دندانپزشکانی که در دوره‌های آموزشی شرکت نکرده بودند، ارتباط آماری معناداری مشاهده شد (0/05>P).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، دندانپزشکان در خصوص مدیریت زیبایی ترمیم‌های کامپوزیتی قدامی، آگاهی متوسط و نگرش ضعیفی داشتند. با این‌حال شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مدیریت زیبایی ترمیم‌های کامپوزیتی قدامی، تاثیر زیادی بر نگرش دندانپزشکان داشت. هم‌چنین اکثر دندانپزشکان از نحوه آموزش دانشکده در خصوص ترمیم‌های کامپوزیت قدامی راضی نبودند.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، عملکرد، کامپوزیت دندانی
متن کامل [PDF 913 kb]   (182 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (132 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1401/6/31 | پذیرش: 1401/9/6 | انتشار: 1402/4/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.