دوره 30، شماره 6 - ( شهریور 1401 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 4995-4987 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (918 مشاهده)
مقدمه: خودارزیابی یکی از روش­های ارزشیابی مهارت­های عملی کسب شده توسط دانشجو می­باشد و تکمیل­کننده­ دیگر ارزشیابی‌های انجام شده توسط سیستم آموزشی است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی سطح مهارت­های عملی دانشجویان سال آخر سه دانشکده دندانپزشکی در پروتز­های دندانی به روش خودارزیابی بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، سطح مهارت­های عملی 127 نفر از دانشجویان سال آخر سه دانشکده دندانپزشکی شهر­های یزد، اصفهان و کاشان در سال 1400 توسط پرسش‌نامه محقق­ساخته مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسش‌نامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (0/8 (r= تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزارآماری SPSS.version 16 و آزمون­های آماری تیتست، کای اسکور، آنووا و ناپارامتری در سطح معناداری 0/05 استفاده گردید.
نتایج: میانگین سنی دانشجویان 1/74 ± 25/15 سال بود. نمره­ مهارت­های عملی 11/78 ± 115/51 از 175 به‌دست ­آمد که در سطح متوسط بود. میانگین نمره مهارت­‌های عملی بر­حسب سن، جنس، تاهل، رتبه­ کنکور، دانشگاه، سهمیه­ ورودی و میزان اضطراب حین اعمال پروتزی اختلاف معناداری نداشت (0/05<P) اما میانگین نمره مهارت­‌های عملی در پروتز­کامل و پارسیل افراد علاقه­‌‌مند به رشته پروتز، به‌طور معناداری بیشتر بود (0/05˂P).
نتیجه‌گیری: با توجه به محدودیت­های مطالعه حاضر، سطح مهارت­‌های عملی پروتز دندانی در دانشجویان سال آخر سه دانشکده دندانپزشکی یزد اصفهان و کاشان در سطح متوسط ارزیابی شد؛ بازنگری در شیوه‌­های آموزشی مطابق با کوریکولوم در بخش­های بالینی و اجرا روش­های نوین ارزشیابی مهارت­های عملی همچون آزمون داپس می­تواند در ارتقا سطح مهارت­های بالینی فراگیران موثر باشد.
متن کامل [PDF 748 kb]   (441 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (471 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1400/12/10 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/6/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.