دوره 28، شماره 11 - ( بهمن 1399 )                   جلد 28 شماره 11 صفحات 3194-3184 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (1750 مشاهده)
مقدمه: تعادل در افراد کم‌توان ذهنی به‌دلیل ضعف در اجرای وظایف حرکتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه کنترل پاسچر و عملکرد تعادلی در دو گروه افراد کم‌توان ذهنی با و بدون اختلال هماهنگی رشدی است.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مقطعی تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مشغول به ‌تحصیل در مدرسه استثنایی شهرستان رشت در سال 1398 بوده، از بین آن‌ها با توجه به ‌معیارهای ورود و خروج تعداد52 نفر، شامل 32 دانش آموز کم توان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی و20 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی بدون اختلال هماهنگی رشدی به‌طور هدفمند انتخاب شدند. برای ارزیابی کنترل پاسچر، تعادل پویا و تعادل عملکردی به‌ترتیب از آزمون بس، وای، زمان برخاستن و رفتن استفاده شد. برای آنالیز آماری از نرم‌افزار version 16 SPSS آزمون‌های تی مستقل و یومن ویتنی در سطح معناداری 0/05P< استفاده شد.
نتایج: بر اساس نتایج پژوهش حاضر تفاوت معناداری در تعادل عملکردی (0/001 p=امتیاز کلی کنترل پاسچر (0/003 p=‌) مشاهده شد، اما تفاوت معناداری در تعادل پویا (0/05<p) بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: اختلال هماهنگی رشدی شیوع بالایی در بین افراد کم‌توان ذهنی دارند. در عینحال در مقایسه با همسالان بدون اختلال هماهنگی رشدی از کنترل پاسچر و وضعیت تعادلی ضعیف‌تری برخوردارند. با توجه به اهمیت کنترل پاسچر و حفظ تعادل مناسب در راستای پیشگیری از آسیب این افراد که از آمادگی جسمانی ضعیف‌تری نسبت به همسالان خود برخوردار هستند، به مربیان ورزشی، کار درمان‌ها، فیزیوتراپیست‌ها و سایر رشته‌های مرتبط پیشنهاد می‌شود با بهره‌گیری از برنامه‌های متنوع تعادلی بر بهبود تعادل آنان تاکید کنند.
متن کامل [PDF 822 kb]   (780 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1340 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش
دریافت: 1399/2/10 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.