دوره 29، شماره 5 - ( مرداد 1400 )                   جلد 29 شماره 5 صفحات 3735-3721 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1398.624


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi V, Narimani M, Atadokht A. Psychometric Properties of the Difficulties in Emotion Regulation Scale Brief Form (Ders-16): in Group of Iranian Adolescents. JSSU 2021; 29 (5) :3721-3735
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5091-fa.html
فلاحی وحید، نریمانی محمد، عطادخت اکبر. خصوصیات روان‌سنجی فرم کوتاه مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS-16): در گروهی از نوجوانان ایرانی. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1400; 29 (5) :3721-3735

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5091-fa.html


چکیده:   (6076 مشاهده)
مقدمه: با توجه به ‌اهمیت مقیاس دشواری در تنظیم هیجان، در سنجش توانایی تنظیم هیجان نوجوانان و بزرگسالان که در تحقیقات و محیط‌های کلینیکی مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد، پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روان‌سنجی فرم کوتاه مقیاس دشواری در تنظیم هیجان ((DERS-16 در گروهی از نوجوانان ایرانی انجام گرفت.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی بود و جامعه آماری آن را کلیه دانش­‌آموزان 16تا 18 سال پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 99-1398تشکیل داده­‌‌اند (21756=N). تعداد 409 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاس DERS-16  و NEO-FF-R پاسخ دادند. برای تحلیل داده­‌ها از ضریب همسانی درونی، روایی واگرا و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. داده‌ها با کمک نرم‌افزارهای SPSS version 16 و 8. 8 LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج حاصل از ضریب هسمانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است. شاخص‌­های برازش تحلیل عاملی تاییدی نیز روایی مناسب مقیاس را نشان می­دهد (0/99=CFI ، 0/97=RFI، 0/99=NNFI و 0/047=RMSEA).
نتیجه‌گیری: یافته­‌های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی این مقیاس ابزار مناسبی جهت سنجش دشواری در تنظیم هیجان است و می­تواند جهت ارزیابی میزان دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 916 kb]   (1169 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3325 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/12/6 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb