دوره 28، شماره 1 - ( فروردین 1399 )                   جلد 28 شماره 1 صفحات 2293-2285 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (1821 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نیاز به اطلاع از میزان رضایت‌مندی بیماران در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مطالعه­ای با هدف ارزیابی میزان رضایت‌مندی بیماران مراجعه­کننده به بخش­های ترمیمی، اندودانتیکس، پریودنتولوژی، پروتزهای دندانی و درمان جامع این دانشکده در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی‌، میزان رضایت‌مندی267 نفر از بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی در 5 بخش(پریودنتیکس، اندودنتیکس، ترمیمی و زیبایی، پروتز ثابت و متحرک و درمان جامع) دانشکده در پایان درمان با استفاده از پرسش‌نامه رضایت­‌سنجی در دندانپزشکی (DSQ) ارزیابی گردید. پرسش‌نامه دارای 19 سوال در 3 حیطه درد، دسترسی و کیفیت درمان بود. داده­‌ها، با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS نسخه 17 و آزمون آماری T-test و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سن بیماران مشارکت­‌کننده در این مطالعه، 11/4± 31/9 بودکه 63/7% آن‌ها زن بوده‌اند. بر حسب یافته­‌ها، میانگین نمره رضایت‌مندی کل در بیماران مورد مطالعه 9/2 ± 68/8 از 100بود. میانگین نمره رضایت‌مندی در حیطه‌­های درد، دسترسی و کیفیت درمان به ترتیب برابر با 63/9، 65/9 و 72/7 بود. در میزان رضایت‌مندی کل بیماران و هم‌چنین رضایت‌مندی در حیطه‌های مورد بررسی بر حسب سن، جنس، محل سکونت و بخش­‌های مختلف درمانی دانشکده اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد (0/05P≥) و فقط با افزایش سن رضایت‌مندی در حیطه درد افزایش معناداری داشت (0/014P=).
نتیجه‌گیری: میانگین نمره رضایت‌مندی بیماران مراجعه­‌کننده به دانشکده دندانپزشکی یزد در پنج بخش مذکور برابر با 68/8 و در حد مطلوب بود که نیاز هست تلاش بیشتری جهت افزایش رضایت‌مندی بیماران مراجعه کننده صورت پذیرد.
متن کامل [PDF 230 kb]   (677 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1300 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1397/11/15 | پذیرش: 1398/2/24 | انتشار: 1399/3/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.