دوره 28، شماره 1 - ( فروردین 1399 )                   جلد 28 شماره 1 صفحات 2285-2293 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatami M, Khanzadeh H, Lotfi kamran M H. Evaluation the satisfaction of patients referred to the School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd, 2018. JSSU. 2020; 28 (1) :2285-2293
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4816-fa.html
حاتمی مهناز، خان‌زاده حبیب، لطفی‌کامران محمدحسین. ارزیابی میزان رضایت‌مندی بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1397. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1399; 28 (1) :2285-2293

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4816-fa.html


چکیده:   (901 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نیاز به اطلاع از میزان رضایت‌مندی بیماران در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مطالعه­ای با هدف ارزیابی میزان رضایت‌مندی بیماران مراجعه­کننده به بخش­های ترمیمی، اندودانتیکس، پریودنتولوژی، پروتزهای دندانی و درمان جامع این دانشکده در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی‌، میزان رضایت‌مندی267 نفر از بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی در 5 بخش(پریودنتیکس، اندودنتیکس، ترمیمی و زیبایی، پروتز ثابت و متحرک و درمان جامع) دانشکده در پایان درمان با استفاده از پرسش‌نامه رضایت­‌سنجی در دندانپزشکی (DSQ) ارزیابی گردید. پرسش‌نامه دارای 19 سوال در 3 حیطه درد، دسترسی و کیفیت درمان بود. داده­‌ها، با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS نسخه 17 و آزمون آماری T-test و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سن بیماران مشارکت­‌کننده در این مطالعه، 11/4± 31/9 بودکه 63/7% آن‌ها زن بوده‌اند. بر حسب یافته­‌ها، میانگین نمره رضایت‌مندی کل در بیماران مورد مطالعه 9/2 ± 68/8 از 100بود. میانگین نمره رضایت‌مندی در حیطه‌­های درد، دسترسی و کیفیت درمان به ترتیب برابر با 63/9، 65/9 و 72/7 بود. در میزان رضایت‌مندی کل بیماران و هم‌چنین رضایت‌مندی در حیطه‌های مورد بررسی بر حسب سن، جنس، محل سکونت و بخش­‌های مختلف درمانی دانشکده اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد (0/05P≥) و فقط با افزایش سن رضایت‌مندی در حیطه درد افزایش معناداری داشت (0/014P=).
نتیجه‌گیری: میانگین نمره رضایت‌مندی بیماران مراجعه­‌کننده به دانشکده دندانپزشکی یزد در پنج بخش مذکور برابر با 68/8 و در حد مطلوب بود که نیاز هست تلاش بیشتری جهت افزایش رضایت‌مندی بیماران مراجعه کننده صورت پذیرد.
متن کامل [PDF 230 kb]   (326 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (481 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1397/11/15 | پذیرش: 1398/2/24 | انتشار: 1399/3/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb