دوره 24، شماره 1 - ( فروردین 1395 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 22-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (6209 مشاهده)

مقدمه: زبان جغرافیایی و زبان شیاردار از جمله شایع‌ترین اختلالات زبان می‌باشند. هدف از انجام این مطالعه تعیین شیوع این اختلالات در دانش‌آموزان دختر شهر یزد در سال1391 می‌باشد.

روش بررسی: در این بررسی تحلیلی- مقطعی که با تکنیک مشاهده، مصاحبه و با استفاده از فرم اطلاعاتی انجام گرفت، 1230دانش‌آموز دختر شهر یزد شامل 416 دانش آموز در مقطع ابتدایی، 400 دانش آموز در مقطع راهنمایی و 414 دانش آموز در مقطع متوسطه به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. نهایتاً داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری Chi-square،
T-test،Logistic Regression  و Fisher exact مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج: تغییرات در زبان شامل زبان جغرافیایی و زبان شیاردار در320 نفر(26%) از نمونه‌ها مشاهده شد. در این میان 42نفر(4/3%) فقط مبتلا به زبان جغرافیایی، 240 نفر(5/19%) فقط مبتلا به زبان شیاردار و 38نفر(1/3%) تواماً هر دو ضایعه را داشتند. نتایج رگرسیون لجستیک چند‌متغیره نشان داد، سابقه آلرژی(03/54:OR. 00/0p-value <) و زبان شیاردار(52/3:OR.001/0p-value <)، به طور معنی‌داری با ابتلا به زبان جغرافیایی مرتبط بود.

نتیجه‌گیری: ضایعات اختلالات زبانی مورد بررسی در دانش‌آموزان دختر شهر یزد از شیوع نسبتاً بالایی برخوردار است. نتایج این تحقیق نشان‌دهنده وجود رابطه بین این دو ضایعه مورد بررسی بود. همچنین ارتباط معنی‌داری بین زبان جغرافیایی و زبان شیاردار با سابقه آلرژی، مصرف دارو یا بیماری سیستمیک مشاهده شد.

متن کامل [PDF 504 kb]   (4261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پاتولوژی
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/12/1 | انتشار: 1395/2/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.