دوره 24، شماره 6 - ( شهریور 1395 )                   جلد 24 شماره 6 صفحات 501-512 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (6368 مشاهده)

مقدمه: شیوع اختلالات خواب در مطالعات بین‌المللی متفاوت است. اختلال خواب با افزایش شیوع بیش از حد میان بچه‌ها شایع است. جدی‌ترین عارضه مربوط به اختلالات خواب کودکان، مشکلات شناختی است. در این مطالعه، شیوع اختلالات خواب و اختلال یادگیری عصب روان‌شناختی در کودکان پیش از دبستان(4_ 6 ساله) در شهر اصفهان در سال 94-93 بررسی می‌گردد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی 350 نفر از کودکان پیش از دبستان که به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مقیاس اختلالات خواب برای کودکان SDSC)) و پرسشنامه عصب روان‌شناختی کانرز، به مادران کودکان قبل از دبستان داده شد.

نتایج: تعداد 144 نفر(14/41 درصد) از کودکان پیش از دبستان در معرض اختلالات خواب و از مجموع 280 کودک پیش از دبستان 92 نفر(85/32 درصد) در معرض اختلال یادگیری عصب روان‌شناختی بودند. میزان شیوع اختلال شروع و دوام خواب
(31 نفر،85/8%)، اختلال تنفسی خواب(15 نفر، 28/4%)، اختلال خواب‌آلودگی بیش از حد(53 نفر، 14/15%)، اختلال انتقال
خواب – بیداری (74 نفر، 14/21%)، اختلال انگیختگی(32 نفر، 14/9%)، اختلال تعرق در خواب (43 نفر، 28/12%)، مشکلات توجه(62 نفر، 14/22%)، اختلال عملکرد حسی-حرکتی(1 نفر، 7/.%)، اختلال عملکرد زبان(4 نفر،42/1%) و اختلال عملکرد حافظه و یادگیری عمومی(7 نفر، 5/2%)، اختلال کارکرد اجرایی(14 نفر، 42/6%) بود

نتیجه‌گیری: شیوع بالای مشکلات خواب و مشکلات توجه، در این پژوهش می‌تواند نشانگر اهمیت اطلاع‌رسانی در خصوص الگوهای بهداشتی خواب و اختلال یادگیری عصب روان‌شناختی به منظور ارتقاء سطح آگاهی والدین و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی ‌باشد.

متن کامل [PDF 617 kb]   (2813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1394/8/17 | پذیرش: 1395/5/13 | انتشار: 1395/7/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.