دوره 24، شماره 6 - ( شهریور 1395 )                   جلد 24 شماره 6 صفحات 512-501 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaneian M, Kazemi-Zahrani H. Prevalence of Sleep Disturbance and Neuropsychological Learning Disabilities in Preschool Children in Isfahan City. JSSU 2016; 24 (6) :501-512
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-3481-fa.html
قانعیان مهناز، کاظمی زهرایی حمید. بررسی شیوع اختلالات خواب و اختلالات یادگیری عصب روان‌شناختی در کودکان پیش از دبستان. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1395; 24 (6) :501-512

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-3481-fa.html


چکیده:   (8215 مشاهده)

مقدمه: شیوع اختلالات خواب در مطالعات بین‌المللی متفاوت است. اختلال خواب با افزایش شیوع بیش از حد میان بچه‌ها شایع است. جدی‌ترین عارضه مربوط به اختلالات خواب کودکان، مشکلات شناختی است. در این مطالعه، شیوع اختلالات خواب و اختلال یادگیری عصب روان‌شناختی در کودکان پیش از دبستان(4_ 6 ساله) در شهر اصفهان در سال 94-93 بررسی می‌گردد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی 350 نفر از کودکان پیش از دبستان که به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مقیاس اختلالات خواب برای کودکان SDSC)) و پرسشنامه عصب روان‌شناختی کانرز، به مادران کودکان قبل از دبستان داده شد.

نتایج: تعداد 144 نفر(14/41 درصد) از کودکان پیش از دبستان در معرض اختلالات خواب و از مجموع 280 کودک پیش از دبستان 92 نفر(85/32 درصد) در معرض اختلال یادگیری عصب روان‌شناختی بودند. میزان شیوع اختلال شروع و دوام خواب
(31 نفر،85/8%)، اختلال تنفسی خواب(15 نفر، 28/4%)، اختلال خواب‌آلودگی بیش از حد(53 نفر، 14/15%)، اختلال انتقال
خواب – بیداری (74 نفر، 14/21%)، اختلال انگیختگی(32 نفر، 14/9%)، اختلال تعرق در خواب (43 نفر، 28/12%)، مشکلات توجه(62 نفر، 14/22%)، اختلال عملکرد حسی-حرکتی(1 نفر، 7/.%)، اختلال عملکرد زبان(4 نفر،42/1%) و اختلال عملکرد حافظه و یادگیری عمومی(7 نفر، 5/2%)، اختلال کارکرد اجرایی(14 نفر، 42/6%) بود

نتیجه‌گیری: شیوع بالای مشکلات خواب و مشکلات توجه، در این پژوهش می‌تواند نشانگر اهمیت اطلاع‌رسانی در خصوص الگوهای بهداشتی خواب و اختلال یادگیری عصب روان‌شناختی به منظور ارتقاء سطح آگاهی والدین و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی ‌باشد.

متن کامل [PDF 617 kb]   (3363 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1394/8/17 | پذیرش: 1395/5/13 | انتشار: 1395/7/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb