دوره 24، شماره 8 - ( آبان 1395 )                   جلد 24 شماره 8 صفحات 617-607 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (5832 مشاهده)

مقدمه: تغییرات فیزیولوژیکی در دوران بارداری منجر به فشارهای روانی می گردد. بنابراین به‌کارگیری فنون مقابله شناختی، رفتاری و عاطفی در مواجهه با فشارهای روانی ناشی از این تغییرات لازم است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش مقابله درمانگری بر سلامت عمومی زنان باردار دارای ریسک بالای ناهنجاری‌های ژنتیکی در جنین صورت گرفته است.

روش بررسی: این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون انجام گرفت. تعداد 30 نفر از زنان بارداری که آزمایش‌های غربالگری آن‌ها نشان دهنده احتمال وجود اختلالات ژنتیکیِ در جنین بود به صورت تصادفی از میان مراجعین به کلینیک تخصصی ژنتیک خاتم‌الانبیای یزد، انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند، از هر دو گروه پیش‌آزمون سلامت عمومی (GHQ گرفته شد، سپس گروه آزمایش، طی هشت جلسه 120 دقیقه‌ای تحت آموزش مقابله درمان‌گری قرار گرفت و پس از اتمام آموزش، از هر دو گروه، پس‌آزمون به عمل آمد. داده‌ها با استفاده از  آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: آموزش مقابله درمانگری در گروه آزمون باعث بهبود معنی‌دار آماری در نمره کلی سلامت عمومی این گروه در مقایسه با گروه کنترل بود بعلاوه نتایج نشان دهنده کاهش اضطراب، افسردگی، علائم جسمانی و همچنین بهبود کارکرد اجتماعی به نسبت قبل از آموزش در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل بود.

نتیجه‌گیری: آموزش مقابله درمانگری می‌تواند باعث بهبود سلامت عمومی زنان باردار دارای ریسک بالای ناهنجاری‌های ژنتیکی در جنین شود؛ بنابراین با ارائه دوره‌های آموزشی و توجیهی به زنان جامعه هدف می‌توان علاوه بر بهبود شاخص‌های سلامت عمومی، از تأثیر عوارض احتمالیِ استرس بر جنین نیز جلوگیری کرد.

متن کامل [PDF 629 kb]   (1839 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1394/6/10 | پذیرش: 1395/9/29 | انتشار: 1395/9/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.