Zamani Z, Reisi P, Alaei H, Pilehvarian A. Effect of Royal Jelly on Improving Passive Avoidance Learning and Spatial Learning and Memory in Rats. JSSU 2012; 20 (2) :211-19
URL:
http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-1981-fa.html
زمانی زهره، رئیسی پرهام، علایی حجت اله، پیله وریان علی اصغر. اثر ژل رویال بر بهبود یادگیری اجتنابی غیرفعال و یادگیری و حافظه فضایی در رت. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1391; 20 (2) :211-19
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-1981-fa.html
چکیده: (21431 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان دادهاند ژل رویال دارای انواع فعالیتهای بیولوژیکی در سلولها و بافتهای مختلف است. با توجه به اینکه ژل رویال حاوی ترکیباتی بوده که اثرات مطلوبی بر سیستم مرکزی اعصاب و عملکردهای عصبی دارند، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر ژل رویال بر یادگیری و حافظه در رت بوده است.
روش بررسی: رتهای نر از نژاد ویستار به دو گروه ژل رویال و گروه کنترل تقسیم شدند. در گروه ژل رویال رتها به مدت 10 روز غذای حاوی 3% ژل رویال بجای غذای معمولی دریافت کردند. سپس حافظه و یادگیری در این حیوانات، هم از طریق آزمون یادگیری اجتنابی غیر فعال (یک روز و یک هفته پس از دریافت شوک الکتریکی) و هم از طریق آزمون ماز آبی موریس (یک روز و یک هفته پس از یک دوره 4 روزه یادگیری) بررسی گردید.
نتایج: نتایج نشان دادند که غذای حاوی ژل رویال بطور معنیداری زمان اولین ورود به اتاق تاریک را یک هفته پس از شوک الکتریکی در آزمون یادگیری اجتنابی غیر فعال در گروه ژل رویال نسبت به گروه کنترل افزایش داد. در مرحله یادگیری آزمون ماز آبی موریس، رتهای دریافت کننده ژل رویال نسبت به گروه کنترل طی زمان و مسافت کمتری سکوی فرار زیر آب را پیدا کردند و هم چنین یک هفته پس از یادگیری، در فاز بیادآوری زمان بیشتری را در ربعی که قبلاً سکوی فرار قرار داشت گذراندند.
نتیجهگیری: نتایج ارائه شده پیشنهاد میکند که ژل رویال میتواند با تأثیر مثبت بر عملکردهای عصبی موجب بهبود روندهای شناختی گردد و احتمالاً در پیشگیری و درمان برخی از اختلالات عصبی نقش بارزی داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/4/11 | انتشار: 1391/3/26