Volume -                   JSSU , - : 428-428 | Back to browse issues page

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

میرفخرالدینی ح, فرید د, صیادی تورانلو ح. به کارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی (مطالعه موردی: بیمارستانهای یزد). JSSU
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-147-en.html
Abstract:   (72 Views)
مقدمه: فرهنگ سازمان، بیانگر شخصیت سازمان است. فرهنگ شامل ارزشها، نرمها، محسوسات و نشانههای اعضای سازمان و رفتارشان است. با توجه به اهمیت فرهنگ و فرهنگ سازمانی و اینکه عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآمد، امری محدود، وقت گیر و پرهزینه است و با توجه به نقش بسیار مهم فرهنگ سازمان در موفقیت سازمانها و غفلت بسیاری از مدیران کشورمان از این امر مهم، مطالعه، تحقیق و اشاعه این مباحث، گامی در جهت بیداری از خواب غفلت است. در این راستا این مقاله درصدد است تا به عارضهیابی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل تعالی سازمانی در مراکز خدمات درمانی استان یزد بپردازد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی برروی یک نمونهی 95 نفری از کارکنان مراکز خدمات درمانی یزد انجام گرفته است. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. این پرسشنامه مبتنی بر 10 بعد و 44 معیار در ارتباط با مولفههای فرهنگ سازمانی با رویکرد مدل تعالی سازمانی تهیه شده است. نتایج: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که در کل، ابعاد فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده بر اساس مدل EFQM ، در مراکز خدمات درمانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. با این حال نتایج رتبهبندی با TOPSIS نشان داد که بعد ابتکار فردی و هدایت رهبری نسبت به سایر ابعاد از وضعیت بهتری برخوردار است. نتیجهگیری: سازمانها برای حرکت به سمت تعالی، ناگریز از استقرار سیستمهای نوین مدیریتی هستند. رهبری سازمان، برنامه ریزی استراتژیک، ارتقاء و رضایت کارکنان، استفاده بهینه از منابع و تدوین و بکارگیری فرآیندها از جمله عواملی هستند که طراحی و استقرار برنامههای بهبود مرتبط با آنها میتواند سازمانها را در جهت رشد و تکامل به پیش ببرد. بیشک تلاش برای حصول به نتایج و ارزیابیهای دورهای و بازنگری در برنامهها نیز برای دست یابی تعالی بسیار ضروری است. در این راستا فراهم کردن شرایط و امکانات لازم به منظور بهبود ابعاد فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده در این پژوهش، علاوه بر این که باعث ایجاد شرایط مطلوب برای سازمان و کارکنان میگردد، میتواند زمینههای لازم جهت رشد و تعالی سازمانی را نیز در برگیرد.
     
Type of Study: Original article | Subject: General
Received: 2009/09/22

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.