دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1384 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 31-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allahverdipour H, Hidarnia A, Kazemnejad A, Shafii F, Azad Fallah P, Mirzaee E et al . Assessment of Substance Abuse Behaviors in Adolescents’: Integration of Self-Control into Extended Parallel Process Model. JSSU 2005; 13 (1) :21-31
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-1348-fa.html
اله وردی‌پور حمید، حیدرنیا علیرضا، کاظم‌نژاد انوشیروان، شفیعی فروغ، آزاد فلاح پرویز، میرزایی الهه و همکاران.. بررسی وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان و تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1384; 13 (1) :21-31

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-1348-fa.html


چکیده:   (17953 مشاهده)
مقدمه: مصرف مواد مخدر از خطرناک‌ترین پدیده‌های جوامع انسانی در عصر نوین می‌باشد که علاوه بر مشکلات بهداشتی متعدد بنیان‌های فرهنگی- اجتماعی جوامع را نیز با خطر مواجه می‌سازد و متأسفانه جوانان پرخطرترین و آسیب پذیر‌ترین گروه سنی برای مصرف موادمخدر می‌باشند. روش بررسی: این بررسی که یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می‌باشد با هدف تحلیل رفتارها و ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان با بهره‌گیری از مدل EPPM (Extended Parallel Process Model) و تلفیق عامل خود کنترلی در این مدل، اقدام به تحلیل عوامل مساعد کننده مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان منطقه 10 شهرتهران نموده است. نتایج: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که 9/6 درصد دانش‌آموزان دارای آزمایش مثبت متابولیت‌های مورفین و حشیش می‌باشند و دانش‌آموزان با خود کنترلی کم، 13 برابر بیشتر از دانش‌آموزان با خود کنترلی بالا در معرض مصرف مواد مخدر قرار دارند و فشار همسالان یکی از عوامل تعیین کننده اقدام به مصرف مواد مخدر می‌باشد. همچنین این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان دارای حساسیت درک شده بسیار کم (29/2 از 7) و اثربخشی درک شده متوسط به مواد مخدر (8/4 از 7) می‌باشند که می‌تواند از عوامل عدم اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده در مقابل تجربه مواد مخدر میان دانش آموزان باشد. نتیجه گیری: همبستگی عامل خودکنترلی با خودکارآمدی درک شده (19/0= r ) نشانگر اثر تقویتی عامل خود کنترلی بر روی بخش کارآمدی مدل EPPM می‌باشد، که موجب اتخاذ فرایند کنترل خطر توسط دانش آموزان می‌گردد. تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM با توجه به نتایج به دست‌آمده به خصوص در مداخلات آموزشی که برروی رفتارهای مخاطره آمیز مانند: سوء مصرف مواد مخدر، رانندگی با سرعت بالا، رانندگی پس از مصرف الکل و ابتلا به رفتارهای جنسی محافظت نشده، می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی را پیش‌بینی کند.
متن کامل [PDF 240 kb]   (6076 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/11/9 | انتشار: 1384/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb