دوره 18، شماره 3 - ( ويژه نامه همايش رفتارهاي پرخطر 1389 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 190-184 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (16451 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه یک موقعیت آموزش رسمی است و فراگیران برای این که در این موقعیت موفق شوند باید یادگیری مؤثر داشته باشند. کلید یادگیری موثر انگیزش می باشد، انگیزش تحصیلی علاوه بر یادگیری می تواند نقش پیشگیری در گرایش به رفتارهای پرخطر بهداشتی داشته باشد. بر این اساس ما بر آن شدیم که وضعیت انگیزش تحصیلی در دانشجویان شهر یزد را بررسی نموده و ارتباط انگیزش تحصیلی با رفتارهای پرخطر بهداشتی را مطالعه نمائیم. روش بررسی: مطالعه حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بوده، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد و محقق ساخت می باشد. حجم نمونه 720 نفر بوده است که بصورت چند مرحله ای مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج: در این مطالعه 4/32 درصد از دانشجویان از وضعیت انگیزش متوسطی برخوردار بودند. 3/23 درصد سیگار و 6/5 درصد داروهای روان گردان مصرف می کردند. این در حالی است که 6/40 درصد از دانشجویان عنوان نموده اند که به طور مرتب ورزش می کنند. یافته های این تحقیق نشان داد که وضعیت استعمال سیگار، مصرف الکل، درگیری فیزیکی، رفتار پرخطر جنسی، تماشای فیلم غیر اخلاقی و وضعیت استفاده از کمربند ایمنی با ا نگیزش تحصیلی همبستگی معناداری دارد(05/0.(P< همچنین بین وضعیت میزان ساعات مطالعه و وضعیت انگیزش تحصیلی همبستگی معناداری وجود داشت(05/0(P<. نتیجه گیری: با توجه به اینکه بین وضعیت انگیزش تحصیلی دانشجویان بارفتارهای پر خطر بهداشتی همبستگی مثبت وجود دارد،لذا برگزاری کارگاههای آشنایی با مدل های انگیزش در اساتید و دانشجویان، تحلیل نحوه گذراندن اوقات فراغت در دانشجویان و فراهم کردن زمینه جذب بیشتر دانشجویان در انجمن های علمی ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 213 kb]   (5276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/5/4 | انتشار: 1389/5/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.